Négy újabb fogaskerekű Stadler-vonat állhat forgalomba a svájci Rigi-hegyen

iho/vasút   ·   2025.12.14. 15:00
stadler_rigi

A kifejezetten meredek hegyi pályákra tervezett járművekkel a Rigi-vasút mindkét vonalán új vonatok szállíthatják majd az utasokat.

A Svájc középső részén fekvő Rigi-hegy látványokban gazdag környékén, a Vierwaldstätti-tó mellett, Vitznau és Rigi Kulm között 2022 óta közlekedik hat, Bhe 4/6 sorozatú fogaskerekű Stadler-motorvonat. A napokban aláírt megállapodás értelmében négy új, a meglévőkkel azonos, fogasléces hajtású szerelvény áll majd forgalomba a normál nyomtávú Rigi-vasút (Rigi Bahnen) másik vonalán, Goldau és a tengerszint felett 1752 méter magasságban található Rigi Kulm között. A vonatok hozzájárulnak a kényelmes, megbízható és fenntartható mobilitáshoz a Rigi-hegy környékén.

A svájci gyártótól elmondták, az új, Bussnangban gyártandó vonatokat kifejezetten úgy tervezik meg, hogy az ügyfelek és az útvonalak elvárásainak is megfeleljenek. A szerződés tovább erősíti a Stadler vezető szerepét az egyedi gyártású járművek szektorában.

A Rigi Bahnen nyilatkozata szerint a Goldau és Rigi Kulm között forgalomba állítandó járművek fontos lépés a minőség, a hatékonyság és a fenntarthatóság felé.

A Rigi-vasút felső végállomása, az 1752 méteren fekvő Rigi Kulm, egy régebbi motorvonattal (kép forrása: Wikipedia)

A 34,8 méter hosszú, kétrészes szerelvényekre 253-an férhetnek fel, közülük százötvenen foglalhatnak helyet. Számos különleges funkciót építenek beléjük: például az ülések enyhén hátradönthetők, ellensúlyozva a pálya meredekségét. A nagyméretű, lehúzható oldalablakoknak köszönhetően az utasok gyönyörködhetnek útközben a látványos tájban.

Az akadálymentes belépés megkönnyíti a mozgássérültek, továbbá a babakocsival vagy télisport-felszereléssel utazók be- és kiszállását – utóbbiaknak síléc- és vízelvezetővel ellátott szánkótartókat is kialakítottak a szerelvényen.

A vonatok hajtásrendszerének megtervezésére is kiemelt figyelmet fordítottak. Mivel a Rigire a meredek hegyoldalak jellemzőek, a vonatot négy, hajtással rendelkező, fogaskerekű tengely mozgatja, ami kiváló tapadást és optimális vonóerőt, ezáltal sima haladást tesz lehetővé a meredek lejtőkön, bármilyen időjárási körülmények között.

A Goldau és Rigi Kulm között jelenleg használt vonatok lejtőn lefelé menet nem tudják hasznosítani a fékezési energiát, mely hővé alakul át, így elvész. Az új Stadler-szerelvények azonban ebben is modernitást hoznak, költséghatékonyak lesznek: visszatápláló fékrendszerük segítségével a fékezési energiát villamos energiaként táplálják vissza a felsővezeték-rendszerbe – lásd még: rekuperáció. Ennek köszönhetően a lejtőn lefelé végig fékező vonatok energiát adnak vissza a hegymenetben felfelé kaptató társaiknak.

A Rigi-vasút 1752 méteres legnagyobb tengerszint feletti magasságával Svájc és Európa legmagasabbra vezető normál nyomtávú vasúti pályája is egyben. A betáplálás 1500 voltos egyenárammal történik, melyet felsővezetékről vesznek fel az arra alkalmas szerelvények.

(Nyitóképünkön az új Stadler-vonatok látványterve. Kép forrása: Stadler Rail AG)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek