Nemcsak finom sör, rekordhosszú villamos is készül Plzeňben

iho/vasút   ·   2025.03.24. 09:05
skoda_forcitysmart38t_nrv

A Škoda hatvan méter hosszú ForCity Smart 38T járműkígyói a németországi Rajna–Neckar városi térségben, Mannheim, Heidelberg és Ludwigshafen városok között állnak majd forgalomba.

A németországi Rhein-Neckar-Verkehr GmbH (rnv) közlekedési vállalat 2018 júniusában rendelt összesen 114 ForCity Smart típusú, keskeny, ezer milliméter nyomközű villamost a Škodától, három különböző kivitelben:

  • tizenkét hatrészes 38T-t,
  • 65 harmincméteres, háromrészes 36T-t, valamint
  • 37 negyven méter hosszú, négyrészes 37T-t.

A szerelvények párban összekapcsolva akár nyolcvan méterre is nyújtózhatnak a különböző kapacitási igényeknek megfelelően – ha pedig a 114 villamos egymás mögé állna fel, egy 4,2 kilométeres kígyót képezne.

A flotta leghosszabb tagja, a 38T egy olyan, teljesen moduláris járműcsalád része, melyet úgy terveztek, hogy eleget tegyen az rnv széleskörű igényeinek. A hatalmas villamos méreteit jól szemlélteti, hogy közel kétszer olyan hosszú, mint a Föld leghosszabb állatának számító kék bálna. A nagy kapacitású jármű fedélzetére akár 368 utas is felférhet, ezzel igazi aduász a városi közlekedésben, mivel rengeteg helyet kínál és kényelmes utazást nyújt. A villamosban 72,4 kilométernyi kábelt helyeztek el, problémamentes és megbízható üzemelést téve lehetővé.

Egy ekkora jármű legyártása természetesen sok időt vesz igénybe: a Škoda tizennyolc hét alatt szereli készre; a fele akkora 36T-ket fele ennyi idő alatt építi meg a gyártó. A csehek szerint a 38T az rnv-vel való szoros együttműködés eredménye, mely a városi és regionális közlekedés összetett igényeinek egyaránt megfelel.

A járművek utastere (kép forrása: Railway Pro)

A villamosok az európai mérnöki tudást prezentálják. A bennük felhasznált több százezer alkatrész 214 európai beszállítótól érkezik, erős együttműködést mutatva a fenntartható tömegközlekedés érdekében. A járművek kocsiszekrénye például a finnországi Otanmäkiből érkezik, az alkatrészek több mint húsz százalékát Németországban állítják elő, a készre szerelés pedig a Škoda-csoport csehországi, plzeňi üzemében zajlik.

Az nrv ForCity Smartjai városi vasúti és könnyűvasúti üzemre egyaránt alkalmasak lesznek, legnagyobb üzemi sebességük nyolcvan kilométer per óra. Mindkét végükön rendelkeznek vezetőállással, alacsonypadlós kialakításuknak köszönhetően a kerekeszékkel vagy babakocsival közlekedők is akadálymentesen tudnak be- és kiszállni. Az extraszéles dupla ajtók az utascserét hivatottak meggyorsítani. Az utastérben korszerű utastájékoztató rendszerek és fedélzeti biztonsági kamerarendszer fokozza az utasok kényelmét, új szintet állítva fel a kényelem, a hatékonyság és a biztonság terén – számol be a Railway Pro.

(Nyitóképünkön az nrv legnagyobb ForCityjeinek egyike. Kép forrása: Railway Pro)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek