Nincs engedélye az Ivy merülőhajónak, késik a Fehmarnbelt-alagút építése

Gondok akadnak egy speciális hajó jóváhagyása kapcsán, ami a tizennyolc kilométeres, Németországot Dániával a Balti-tenger alatt összekapcsolni hivatott, süllyesztett alagút megépítését segítené.
A projekt kivitelezője, a Sund & Bælt megerősítette: az Ivy elnevezésű, speciálisan a feladatra tervezett merülőhajó még nem esett át a teljeskörű tesztelésen és nem szerezte meg az illetékes hatóságok jóváhagyását, ami tizennyolc hónapnyi késést okoz az üzembe állításában. Ennek következtében a műtárgy eredeti ütemterv szerinti befejezése komoly kihívást jelent és nem tudni, hogy mennyi elveszített időt lehet majd behozni. A 7,4 milliárd euró (aktuális árfolyam alapján nagyságrendileg 2900 milliárd forint) értékű beruházást eredetileg 2029-ben adnák át.
A világ leghosszabb süllyesztett alagútját a tengerfenéken kikotort, tizenkét méter mély árokban hozzák létre, előre elkészített elemekből. Az egyenként 217 méter hosszú, 42 méter széles, 73 ezer 500 tonnás, megerősített acélból és betonból kiöntött elemekben öt párhuzamos cső található: kettőben egy-egy, kétszáz kilométer per órás sebességgel használható sínpár fut, másik kettőben kétsávos közút a megfelelő irányok szerint, valamint egy szervizalagút. Amint egy ilyen egység elkészül a kikötőben, hajóval a beépítés helyszínére vontatják, majd lassan leengedik a vízbe.
Ennél a szakasznál kapcsolódna be a folyamatba az Ivy: a két pontonegységből álló, száz méter hosszú, 45 méter széles vízi jármű nyolcezer tonna emelésére-engedésére alkalmas, 66 teljesen szinkronizált csörlővel. A hajót huszonkét fős személyzet irányítja.
Bár ezt a módszert már korábban is alkalmazták, a Dániát Svédországgal összekötő, négy kilométer hosszú Øresund-alagút építésénél, a Sund & Bælttől kiemelték: a Fehmarnbelt-alagút sokkal nagyobb és sokkal összetettebb projekt. Példának okáért az átlagos mélység harminc méter, ami a kétszerese az Øresundénak, ami egy rendkívül fejlett és egyedi, összetett mechanikus és elektronikus rendszerekkel ellátott hajó bevetését teszi szükségessé. Amikor a szerződést 2016-ban aláírták, a projekthez még nem volt meg a német építési engedély. Ennek eredményeként a szerződésekbe nem lehetett beleírni olyan konkrét követelményeket, mint például a munkahajók zajkibocsátására vonatkozó korlátozások, ami megnehezítheti az építési folyamat felgyorsítását a későbbi szakaszok során.
A Sund & Bælt folyamatosan tárgyal a német hatóságokkal, hogy gyakorlati megoldásokat találjanak a német felségvizeken okozott víz alatti zajjal és üledékkiömléssel kapcsolatos követelmények teljesítésére. Ezen felül az alagútárok egyes részeit még ki is kell szintezni kaviccsal, mivel a kiegészítő geotechnikai felmérések kimutatták: az árok bizonyos szakaszai a tervezettnél körülbelül harminc centiméterrel mélyebben futnak.
Az alagút helyszíni munkálatai 2021-ben kezdődtek a Fehmarn Belt Contractors (FBC) és a Fehmarn Link Contractors (FLC) konzorciumokkal kötött szerződés értelmében. Az alagút megépítésére vonatkozó szerződést 2022 májusában írta alá a Sund & Bælt és az európai kivitelező konzorcium Femern SICE Cobra (FSC).
A Fehmarnbelt-alagút alapvető eleme a Dánia és Németország közötti új, százhatvan kilométer hosszú vasúti folyosónak, melynek köszönhetően a Koppenhága és Hamburg közötti menettartam a jelenlegi négy és fél óráról mindössze két és fél órára fog csökkenni. Habár a műtárgy megvalósítása valószínűleg késést fog szenvedni, a dániai Sjælland szigetén található Ringsted kisvárost az attól délre, a Lolland szigeten fekvő Rødby-val összekötő új, száztíz kilométer hosszú, kétvágányú vasútvonal megépítése ütemterv szerint halad. A Sund & Bælt szerint a Fehmarnbelt-alagút egy akkora megaprojekt, aminél elkerülhetetlenek a kihívások és az előre megjósolhatatlan események; az Ivy is egy olyan speciális prototípus, aminek a munkába állítása több időt vesz igénybe a vártnál – jelenti az International Railway Journal.
(Nyitóképünkön az Ivy merülőhajó, aminek még hosszú hónapokig nem lesz üzemelési engedélye. Kép forrása: Femern)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!