Nincsvágányú közlekedés
Először csak azt hittem, félreolvastam a szót, aztán kiderült, hogy nem. Mégis hogyan lehet egy olyan kifejezést használni, hogy nincsvágányú közlekedés? Kicsit a Besenyő-család történeteibe illő jelenet jutott az eszembe: „na de öreg, ha nincs vágány, akkor hogyan lehet közlekedni?”. A csehek az egyik teljes kizárásos vágányzárat nincsvágányú közlekedésnek nevezik.
A cseh vasúti infrastruktúrakezelőség (SŽDC) ismertette legújabb terveit a következő években várható nagyobb vágányzárakról. Az egyik nagyobb vágányzár 2021/2022-ben várható, ekkor a nagyon sűrű közlekedést lebonyolító I. számú országos tranzitkorridor Brno–Adamov–Blansko szakaszán készülnek néhány hónapon át szüneteltetni a közlekedést. A pályafelújítási munkák előkészületi fázisban vannak, a felújítást a Sudop Brno és Prodex vállalatok által alkotott konzorcium végzi.
A felújítási munkák a forgalmas morvaországi szakasz teljes kizárását követelik meg, ami nem kis fejfájást okoz a vasúti szolgáltatóknak. A terepviszonyok azonban olyannyira összetettek, hogy nincs más választás, mint a „nincsvágányú” közlekedés, azaz kerülő útirányt kell majd alkalmazni. Ez nem csak a tehervonatokat érinti majd, hanem a személyszállító vonatokat is, kivétel nélkül. Ez azt jelenti, hogy a Bécs/Budapest és Pozsony felől érkező (és oda közlekedő) távolsági vonatok kénytelenek lesznek a Brno–Havlíčkův Brod–Kolín vasútvonalat használni, ami viszont jóval hosszabb menetidőt generál. Míg a 255 kilométer hosszú Brno–Česká Třebová–Pardubice–Prága szakaszt az EC-k és railjetek 2 óra 30 perc alatt teszik meg, addig a 246 kilométeres Brno–Havlíčkův Brod–Kolín–Prága szakaszt, amely a Cseh-Morva Dombságon keresztül vezet, 3 óra és 21 perc alatt teszik meg a vonatok. Várható tehát, hogy csaknem egy órával lesz 2021/2022-ben hosszabb a Budapest–Prága vonatút, mint ma! Mindennek van jó oldala is: cserébe ismét többet élvezhetünk majd a vadregényes természeti környezetből és a viaduktokról nyíló magassági kilátásokból.
A Morvaország fővárosa és Adamov között jelenleg maximum 80 kilométer per órás sebesség a megengedett, s a felújítást követően sem várható forradalmi sebességnövelés, továbbra is 100 kilométer per óra alatt marad. A felújításra leginkább a pálya műszaki állapotának rohamos romlása miatt van szükség.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!