Óriási potenciál rejlik a Škoda automata villamosában

iho/vasút   ·   2024.07.22. 08:55
skoda_smart_artic_villamos

A Škoda Group bemutatta Smart Depot elnevezésű ökoszisztémájának első tulajdonságait, melyek számos helyzetben teszik lehetővé a jármű teljesen autonóm mozgását.

A cseh gyártó Csehországban, a PPF Group támogatásával elért fejlesztése mindössze egy évvel a projekt bejelentését követően valósult meg, és jelentős lépést jelent a teljesen autonóm közlekedés felé.

Az autonóm rendszerrel felszerelt villamossal a finnországi Tampere városának villamoshálózatát üzemeltető Tampereen Ratikka vállalat remízében tartottak bemutatót nemrégiben, mely során a jármű összetett feladatokat hajtott végre távolról, szerveralkalmazáson keresztül irányítva. A villamos az épületben automatikusan, a vezető beavatkozása nélkül mozgott, beleértve a mosót is. Ezen felül automatikusan reagált a pályán elhelyezett akadályokra is, köszönhetően a Škoda által kifejezetten a villamosokhoz kifejlesztett automatikus vonatüzemeltetési (ATO) és ütközésgátló rendszereknek (ATCS).

A Škoda Grouptól elmondták, a Smart Depot (magyarul: „okos remíz”) elképzelést tavaly jelentették be, a befektető folyamatos támogatásának és a fejlesztők intenzív munkájának köszönhetően pedig mindössze egy év alatt valóra is tudták váltani. Az automatikus mozgásnak és a válaszlépéseknek a rendszerben történő sikeres bemutatása újabb lépés a teljesen autonóm villamosok felé vezető úton.

A Smart Depot a meglévő és az újonnan kifejlesztett technológiákat egy koherens ökoszisztémába integrálja, automatizálva a rutinfolyamatokat a remíz hatékonyságának és biztonságának javítása érdekében. A digitális technológiában óriási lehetőség rejtőzik a tömegközlekedés átalakítása felé. Az emberi hibák minimalizálásával, a szolgáltatások optimalizálásával és az üzemeltetési költségek csökkentésével a Škoda lehetővé tette az autonóm villamosközlekedést, az automatizálás redukálja a kézi beavatkozás szükségességét, növeli a biztonságot és végső soron optimalizálja a költségeket.

A Škoda Group már régóta együttműködik a tamperei közlekedési vállalattal a digitális technológiák fejlesztése és tesztelése érdekében. Erre a célra hozták létre a Lyyli Living Lab elnevezésű fejlesztési, kísérleti, tesztelési és marketingkörnyezetet, más szervezetekkel együttműködve. A cseh gyártó Smart Artic X34 típusú villamosa fontos szerepet tölt be ebben a környezetben, melyben új megoldásokat lehet telepíteni és valós működés közben azonnali visszajelzéseket lehet kapni.

A Škoda-csoport Csehországban is dolgozik hasonló tevékenységeket, elsősorban Plzenben az autonóm mobilitásról szóló együttműködési megállapodás keretében – számol be a Railway Pro.

(Nyitóképünkön a Škoda autonóm rendszerrel ellátott Smart Artic X34 villamosa tesztelés közben. Kép forrása: Railway Pro)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Városi vasút

Több mint hatszor elmentek már a Holdra: három éve közlekednek a vasútvillamosok Szeged és Hódmezővásárhely között

MÁV/iho   ·   2024.11.29. 17:00

Születésnapját ünnepli az elmúlt időszak legnépszerűbb kötöttpályás fejlesztése: három évvel ezelőtt, 2021. november 29-én kezdte meg utasforgalmi próbaüzemét a Hódmezővásárhely és Szeged között közlekedő vasútvillamos. Az utazásszámok folyamatos emelkedést mutatnak, egy átlagos munkanapon mintegy 4600 utazáshoz választják.