Rekordmagasra emeli a pályahasználati díjakat az UZ

iho/vasút   ·   2021.08.30. 15:00
uz_te33a

A pluszbevételt az infrastruktúra fejlesztésére tervezi költeni az ukrán állami vasúttársaság. A lépés azonban kontraproduktív lehet.

Az Ukrzaliznyitszia (UZ) szerint a díjak növelésével az éven kétmilliárd hrivnya, vagyis körülbelül 22 milliárd forint többletbevételhez jutnak, jövőre pedig már ennek az ötszöröse, tízmilliárd hrivnya (110 milliárd forint) plusz folyhat be. Az ukrán vasúti infrastruktúrát is kezelő vasúttársaság határozottan állítja: nem lesz hiábavaló a díjak rekordszintre emelése, mert olyan infrastrukturális fejlesztéseket fognak belőle finanszírozni, melyek a forráshiány miatt évekkel le vannak maradva.

Az UZ elnöke, Alekszander Kamjisin elmondta: az utolsó nagy vasúti infrastruktúra-fejlesztéseket körülbelül tíz éve, 2011–2012-ben hajtották végre, majd ezt követően gyakorlatilag leálltak a munkálatok. Ezt a trendet akarják most megváltoztatni. A pluszpénzből tervezett fejlesztésekből viszont mindenki profitálni fog: a vasúti üzem korszerűbb pályákon folyhat, továbbá a fuvarozók és az utasok is magas minőségű és gyors szolgáltatáshoz fognak jutni.

Az ukrán infrastrukturális minisztériummal együttműködve két csoportra osztva emeli meg a tarifákat az UZ. A kategórián kívüli áruk díjait a jelenlegi első díjkategóriába tartozó árukra vonatkozó szintre, vagyis 25,9 százalékkal növelik. Az első és második tarifakategóriákban eső áruk szállításának díját pedig nyolc százalékkal emelik. Az első tarifaszinthez tartozó üres vagonok közlekedési díját már nem veszi ki a rendszerből, ezzel 51,8 százalékos emelést hajtanak végre. 2022. január elsejétől ráadásul újabb díjnövelést visz véghez az UZ, ekkor az első díjkategória újabb 20,4 százalékkal, a második pedig 6,5 százalékkal emelkedik.

Az ukrán cementipar fuvarozói szerint a megnövelt pályahasználati díjak miatt drágább lesz a szén szállítása is. Ezzel dominóeffektus indul be: a cement előállításához szükséges nyersanyagok és adalékanyagok szállítása is megdrágul, így a késztermékek vásárlói is magasabb árakkal fognak szembesülni.

A cementgyártók egyesületének véleménye szerint a megnövekedett árak igen káros hatással lesznek: a logisztikai szolgáltatók nem tolerálják a magasabb tarifákat, így egyre több szállító inkább a közutat választja majd a fuvarozáshoz. Ez viszont két szempontból is káros: visszafelé fordíthatja a modális váltást, vagyis az áruszállítás közútról vasútra terelését, a kevesebb vasúton szállított áru következtében pedig az UZ még több bevételtől esik el, mintha fenntartaná az eddigi tarifaszintet. Ezzel egyidejűleg az ukrán közúthálózat állapota is tovább romlik a plusz terhelés miatt, melyet már nem fog elbírni – számol be a Rail Freight.

(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: Rail Freight)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek