Tarlós: 2014 előtt nincs esély a 3-as metró felújítására
Hétfőn a Nemzeti Közlekedési Hatósághoz fordult a BKV-figyelő blog. Arra kérték a hatóságot, hogy független szakértők bevonásával vizsgálják át a 3-as metró teljes alagútját és pályáját, valamint fordítsanak külön figyelmet az állomások állapotára is, mert állításuk szerint a metrónál dolgozó szakemberek szerint egyes részeken már életveszélyes a közlekedés. Azt kérték a hatóságtól, hogy az olyan szakaszokon, ahol nem garantálható a biztonságos közlekedés, állítsák le a forgalmat.
Miután szombaton Tarlós István elrendelte a hármas metró teljes műszaki felülvizsgálatát, hétfőn bejelentette, hogy megkeresi a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnökét. A főpolgármester segítséget kér, hogy a legszükségesebb intézkedések azonosításában vállaljanak ők is szerepet. Mint elmondta, nem „bagatellizálják el” a 3-as metró problémáját. A vonal nagyon leromlott állapotban van részben a kora, részben pedig építési hiányosságok miatt. Akár 100 milliárdba is kerülhet majd a a teljes felújítás, ehhez azonban sem pénze, sem hitelképessége nincsen a fővárosnak, de a metróvonal rekonstrukciója szerepel a Széll Kálmán Terv 2.0-ban. Tarlós szerint jogi és fizikai képtelenség a felújítás megkezdése 2014-ig, addig az üzembiztonságot kell garantálni.
A főváros vezetője megjegyezte, ahhoz, hogy 2013-ban el lehessen kezdeni a felújítást, már 2006-ban meg kellett volna kezdeni annak előkészítését, ám akkor az előző városvezetés mindent alárendelt a 4-es metróprojektnek. Úgy vélte, a „Demszky-hagyaték” miatt „szükségállapotszerű” helyzet jött létre Budapesten. Szerinte a 4-es metró első szakaszának költségeiből megoldhatták volna többek között a 3-as metró teljes felújítását és járműcseréjét, villamosvonalak felújítását, HÉV-szerelvényeket és ezer buszt tudtak volna lecserélni.
A főpolgármester bejelentette, hogy 2012-ben több mint 500 millió forint beruházási forrást biztosít a főváros a BKK-n keresztül a hármas metró infrastrukturális állapotának javítására.
Tarlós elrendeli a hármas metró szerelvényein a füstjelenséget okozó elektromos berendezések kockázatelemzését és felülvizsgálatát, valamint az infrastruktúra-elemek felülvizsgálatát. Még az idén, összesen 600 méter hosszan elvégzik a hármas metró legkritikusabb szakaszain a vágányok cseréjét, aminek következtében a sebességkorlátozások egy része megszüntethető lesz. Ezek a szakaszok elszórva, a vonal legalább nyolc helyszínén helyezkednek el.
Jövőre pedig, a vizsgálatok alapján, harmincöt kilométer síncsere válik szükségessé. Ez legfeljebb kétmilliárd forintba kerül majd. Jobb állapotú, de használt sínszálakra cserélik a mostaniakat, hiszen nincs értelme felújítás előtt beépíteni újat – erről Vitézy Dávid számolt be.
A BKK vezérigazgatója szerint elképzelhető, hogy több átmeneti intézkedést meg kell hozni, így sebességkorlátozásokat és járműkivonásokat is, hogy az üzembiztonságot fenntartsák. Mint mondta, egyre többet kell a metróvonalra költeni és egyre nagyobb kockázattal működik a hármas vonal. Tarlós István újságírói kérdésre azt mondta, reméli, nem kerül sor arra, hogy a leromlott műszaki állapot miatt le kell zárni vagy korlátozni kell a 3-as metró forgalmát, de mivel a pálya általános műszaki átvizsgálása előtt állnak, nem meri kijelenteni, hogy ez kizárható.
A tűzvédelmet is fokozzák, első lépésben az állomásokon, valamint felgyorsítják az Alstom-szerelvények forgalomba állítását a kettes vonalon. Ezzel a legrosszabb állapotú szerelvényeket le tudják selejtezni a hármas vonalon.