Új helyen: Sátoraljaújhelyen épülhet ki felsővezeték

Károly Szabolcs   ·   2016.11.29. 18:45
400px_bobo_vori

Megjelent a hivatalos közbeszerzési értesítőben az a felhívás, amelynek értelmében végre pont kerülhet az újhelyi vonalszakasz több évtizede halogatott villamosítása ügyének végére. A kiírás szerint a negyvenegy kilométeres szakasz „villamosítása, biztosítóberendezési korszerűsítése, a vasúti pálya korszerűsítése, a kapcsolódó munkák megvalósítása” zajlik majd, mihelyst érvényes eredmény születik a pályázat zárását követően.

Az elmúlt évek során számos alkalommal került szóba a villamos betáplálás kiépítése, minden esetben a „hamarosan” és a „valószínűleg jövőre” volt a nem hivatalos válasz – 2014-ben például 2016 volt a céldátum. A villamosítás engedélyezési terveit már korábban, 2007 és 2009 között elkészítette a MÁV, aztán különböző okok miatt – leginkább megfelelő forrás híján – folyamatosan elnapolták a kivitelezést. Éveket csúszott a vonalszakasz al- és felépítményének átépítése is: az eredeti tervek szerint már jelenleg is villamos hajtású vonatoknak kellene közlekednie a zempléni határváros felé. A villamos üzem felvételéhez szükséges feltételekről 2015 nyarán megkérdeztük a kilencvenes évek közepén a Miskolc–Hidasnémeti vonal villamosítási rendszerét létrehozó Vasútvill Kft. műszaki igazgatóját, Dancsi Józsefet is.

Ha éppen nem zajlik vágányzáras felújítás, élénk teherforgalma van az újhelyi szakasznak. Vörös Attila 2015. őszi felvételén például a Bobo Kft. 449 010-es Bobója csorog egy rövidke tehervonattal. Jó két év múlva már erre is villanygépek hurcolhatják a szerelvényeket

A MÁV Zrt. a vasútvonal egyes szakaszait saját forrásból újította fel: a Mezőzombor–Bodrogkeresztúr állomásköz 2012 októbere és decembere között, a Bodrogkeresztúr–Erdőbénye szakasz 2014 szeptembere és decembere között, 2015 áprilisa és júliusa között pedig az Erdőbénye–Olaszliszka-Tolcsva szakasz épült át. Az Olaszliszka-Tolcsva–Sárospatak állomásköz idén június és december között újul meg, a végleges befejezés 2017 első negyedévében várható.

Hátra van még az utolsó, Sárospatak és Sátoraljaújhely közötti, tíz kilométeres állomásköz rekonstrukciója, amelyet a jelen közbeszerzés magában foglal. A munkálatok során Bodrogkeresztúr, Olaszliszka-Tolcsva, Sárospatak és Sátoraljaújhely állomásokon több új, B54-XI és B54-XIII rendszerű kitérőcsoport kerül beépítésre, amelyek számítógép által vezérelt villamos váltófűtéssel fog rendelkezni. Ennek megfelelően az állomások jelenlegi biztosítóberendezését is átalakítják: a korszerűsítés keretében jelfogós, Domino 55 berendezést építenek ki. Az állomások távkezelése a központi forgalomirányító-központból fog történni. Bővítik a szerencsi nagy- és középfeszültségű transzformátor-alállomást. Átalakítják a távközlő rendszert a fentebb említett négy állomáson, továbbá Mezőzombor állomáson, és három megállóhelyen. Megépítenek három, esélyegyenlőséget biztosító, sínkoronaszint + 55 centiméter magas peront. Azonban ami a leglényegesebb: összesen 69,35 kilométer vágány felett hoznak létre huszonöt kilovolt ötven hertzes rendszerű, váltakozó áramú nyíltvonali és állomási felsővezeték-hálózatot. Az uniós források felhasználásával történő, IKOP-projektnek számító munkálatok befejezésének határideje a szerződéskötéstől számított huszonnégy hónap, vagyis két év, azaz várhatóan tokkal-vonóval együtt 2019 első félévében fejeződhet be az újhelyi vonalszakasz teljes rekonstrukciója. A tenderre 2017. január kilencedikéig jelentkezhetnek az érdeklődő vállalkozások.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút MAGYAR VASÚT

Magyar Vasút 2022 Konferencia

T. Hámori Ferenc   ·   2022.10.05. 09:00

Igazságos zöld átmenet? A vasútfejlesztés évtizede? Újabb esély Záhony előtt? # Valtsvasutra – ezeknek a jelmondatoknak a jegyében, 14. alkalommal rendezték meg a vasútszakma legrangosabb fórumát Budapesten.