Újabb hidrogénhajtású keskeny nyomközű vonatok állhatnak forgalomba Olaszországban

iho/vasút   ·   2024.01.19. 12:00
fdc_stadler

A Ferrovie della Calabria (FdC) regionális vasúttársaság három 950 milliméteres nyomközű szerelvényt vásárol a már korábban rendelt hat mellé.

A felek 2023 júliusában írtak alá keretszerződést összesen legfeljebb tizenöt hidrogénüzemű motorvonat vásárlásáról. A vasúttársaság első körben hat szerelvényt kért, a napokban pedig benyújtotta igényét további háromra. A szerződés a vonatok karbantartását is magába foglalja. A Stadler svájci, bussnangi központjában megépítendő járművek Calabria régió regionális és helyi vasútvonalain fognak közlekedni, várhatóan 2026-tól.

A körülbelül ötven méter hosszú motorvonatok három részből fognak állni: a két végén egy-egy személyszállító egységből, középen pedig egy hajtott egységből (power pack). A könnyűszerkezetes, alumínium kocsiszekrények a járművet még energiahatékonyabbá teszik. A hajtott egységben helyezik el az üzemanyagcellákat, a hidrogéntartályokat, valamint más műszaki berendezéseket.

A járműveken 89 ülést helyeznek el, a teljes befogadóképesség 155 fő. Az alacsonypadlós kialakításnak köszönhetően nemcsak a mozgáskorlátozottak, hanem a babakocsival és kerékpárral utazók számára is teljes mértékben hozzáférhetőek. A vonatok speciális részeket is kínálnak az ajtók közelében, a WC pedig az átjárhatósági (TSI) szabványoknak megfelelően akadálymentes.

A járművek beltere akadálymentes lesz (látványterv: Stadler Rail)

Az FdC-től elmondták: a hidrogénüzemű szerelvények beszerzésével, valamint a folyamatban lévő egyéb fejlesztésekkel, például a vasúti infrastruktúra korszerűsítését, felgyorsítását, a gördülőállomány megújítását, a hidrogéngyártó üzem megépítését, valamint a társaság technológiai és infrastrukturális megújítását célzó beruházások a cég ambíciókkal teli stratégiáinak konkrét megvalósítását jelentik ahhoz, hogy az FdC a következő három éven belül modern és fenntartható vasútvállalattá váljon. Ezek a célok most lehetővé váltak a társaság kizárólagos tulajdonosa, Calabria régió és a minisztériumnak köszönhetően, akik rendelkezésre bocsátották a szükséges forrásokat a vállalat által követett ipari terv támogatásához.

Az elmúlt években az ökológiai átmenet részeként elindított, a hidrogénnek a közlekedési ágakban új üzemanyagként való felhasználását célzó, összesen több mint 400 millió eurós (cirka 150 milliárd forintos) beruházás megerősíti a vállalat azon törekvését, hogy vezető szerepet töltsön be a regionális közlekedésben, valamint több szolgáltatást nyújtson a felhasználóknak, innovatív folyamatokkal és olyan célokkal összhangban, melyet egy modern vállalatnak maga elé kell tűznie. Az évek során a Stadlerrel kialakított szinergia lehetővé teszi a térségben a vasúti szolgáltatások javítása érdekében elindított folyamatok felgyorsítását.

A Stadlernél úgy vélik, a második megrendelés azt bizonyítja, hogy a gyártó az FdC-vel együttműködve vezető szerepet játszik az olaszországi vasúti közlekedés szén-dioxid-mentesítésében, az újabb rendelés pedig megszilárdítja olaszországi pozíciójukat. Az új keskeny nyomtávú hidrogénvonatok az elsők a világon, és világszerte megnyitják az utat a fenntartható vasúti közlekedés felé a keskeny nyomközű vonalakon is.

A svájci gyártó az első a világon, aki hidrogénhajtású keskeny nyomközű szerelvényeket tervez és gyárt: az FdC által eddig rendelt kilenc motorvonaton felül a szardíniai regionális vasút Azienda Regionale Sarda Trasportinak (ARST) hat vonatot, a kaliforniai SBCTA-nak pedig öt szerelvényt szállít.

A Stadler teljes termék- és járműportfóliójából már több olaszországi régió és üzemeltető vásárolt, a villamosoktól kezdve a metrószerelvényeken át a távolsági járművekig és mozdonyokig. A gyártó alternatív hajtásmegoldásai még az olyan helyeken is környezetbarátabbá teszik a vasúti közlekedést, ahol a dízelüzemnek korábban nem volt alternatívája. A Stadler az akkumulátoros vonatok mellett hidrogénüzemű vasúti járműveket is fejleszt, amik lehetővé teszik a károsanyagkibocsátás-mentes üzemet a felsővezeték nélküli útvonalakon.

(Nyitóképünkön a calabriai Stadler-vonatok látványterve. Kép forrása: Stadler Rail)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek