Ukrajna és Moldova is csatlakozhat a TEN-T-hez

iho/vasút   ·   2022.10.13. 15:00
tent_korridorok

Az Európai Vasúti és Infrastruktúra Társaságok Közössége (CER) úgy módosítja a Transzeurópai Közlekedési Hálózatra (TEN-T) vonatkozó javaslatot, hogy azzal négy nemzetközi közlekedési folyosó Ukrajnáig és Moldováig hosszabbodjon meg.

A részleteket október 11-én prezentálta a CER ügyvezető igazgatója, Alberto Mazzola az Európai Parlament Brüsszelben rendezett konferenciáján.

Az Északi-tengert a Baltikummal összekötő folyosó esetében az a szándék, hogy az elérje Ukrajnát Lvivet, Kijevet és Mariupolt érintve. A Baltikumot a Fekete- és Égei-tengerekkel összekapcsoló korridornál a CER azt javasolta, hogy hosszabbítsák meg Lvivig és Odesszáig, valamint a Moldova közepén található főváros Kisinyovig. Lvivet ráadásul elérnék a Balti-tengertől az Adriai-tengerig vezető, valamint a Rajna–Duna folyosó is. Az új javaslat ezeken felül további határidőket is tartalmaz, továbbá kiemeli az európai szabványnak számító normál nyomtáv elfogadásának fontosságát is. Dominique Riquet EP-képviselő szerint ezeket az új megvalósításokat hamarosan egy olyan jelentésben fogják közzétenni, melyet az uniós tagállamokkal is meg fognak vitatni.

Mazzola a TEN-T infrastrukturális céljainak megfelelő, úgynevezett Menetrend-újratervezést (TTR) is bemutatta, mely az Európai Unió által a vasút számára korábban meghatározott célokat egy húszéves intervallum során, a 2030 és 2050 közötti időszakban valósítaná meg. Az újratervezett ütemezésbe a 2040-es évet felvették extra ellenőrzőpontként. Ezzel az új szervezeti modellel a CER strukturáltabb párbeszéd kialakítására és hatékonyabb pénzügyi tervek kidolgozására számít. A törzshálózat létrehozásának határideje 2030, a bővített törzshálózaté 2040, az átfogó hálózatot pedig 2050-ig kell kialakítani.

A CER ezen felül további három fejlesztést is beépít a módosított javaslatba. Az első a P/C400-as rakszelvény bevezetése a törzshálózaton található vasúti árufuvarozási útvonalak előre meghatározott listájába. Mazzola elmondta, az egész kontinensre érvényes rakszelvény fontossága segítene megoldani az egyik fő problémát, mellyel a vasúti árufuvarozásnak jelenleg szembe kell néznie, nevezetesen a határátlépésekkel. A vonatok jelenleg nem tudnak közvetlenül átkelni azokon a határokon, ahol az eltérő (normál versus széles) nyomtávok miatt nyomtávváltásra van szükség. Az Európai Bizottság csak ott fog beruházni, ahol a P/C400-as szabványt átveszik.

Végül a CER szorgalmazza az ERTMS B osztályú rendszerek leszerelését, valamint a személyszállító vonatok vegyes sebességét annak érdekében, hogy megfelelőbb menetidőket lehessen elérni – számol be a Rail Freight.

(Nyitóképünk forrása: onthemosway.eu)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Ellátási lánc Vasút Logisztika Szállítmányozás Nagyvasút

Tovább csökkent az áruszállítás teljesítménye az EU-s gazdasági nehézségek miatt: a kombinált fuvarozás növelte részesedését a szállításban idehaza, uniós szinten visszaesett

MLSZKSZ/iho   ·   2024.03.18. 17:05

A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének összesítése szerint kevésbé érintette a válság az intermodális forgalmat, így a több szállítási módot kombináló fuvarozás növelte részesedését az összforgalomban.