Uniós kölcsönből épülhet újjá egy albániai vasúti szakasz

iho/vasút   ·   2024.05.15. 12:30
albania_alagut

A TEN-T VIII-as korridor részének számító Durrës–Rrogozhina vonal modernizálásához az Európai Beruházási Bank (EIB) adna körülbelül 90 millió eurót.

A beruházás során átépülne a durrësi kikötőtől az ország középső részén található községig vezető, 34 kilométer hosszú, egyvágányú vonal, melyen korszerű jelző-, biztosító- és telekommunikációs berendezéseket is telepítenének, ezen felül villamosítanák is. A pálya fontos része a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) VIII-as számú, kelet–nyugati irányú multimodális korridorjának, mely a dél-olaszországi kikötőket Albánián, Észak-Macedónián és Bulgárián át Várna fekete-tengeri kikötőjével köti össze, nagyjából 1500 kilométer hosszan haladva. A szakaszt eredetileg 1950-ben adták át, azóta viszont csak minimális karbantartást kapott, így igencsak rossz állapotban van és közel sem felel meg az európai szabványoknak. Ennek okán a vasúti szolgáltatás gyakorlatilag megszűnt, elsődlegesen az infrastruktúra állapota miatt.

A projekt – más beruházásokkal és ágazati reformokkal együtt – várhatóan hozzá fog járulni a közúti közlekedésről a vasútra való átálláshoz (modális váltás), ezáltal gazdasági előnyökkel jár az üzemeltetés, a biztonság és a környezeti megtakarítások tekintetében.

Az albániai infrastrukturális és energiaügyi minisztérium, valamint az Európai Beruházási Bank képviselői 2020 februárjában kezdte meg az Európai Unió által finanszírozott technikai segítségnyújtást, beleértve a Durrës–Rrogozhina vasútvonal felújításának részletes megtervezését. A korszerűsítésnek köszönhetően a pályaszakasz meg fog felelni az európai elvárásoknak, nő a pályasebesség, valamint javul a biztonság, elsősorban az útátjáróknál. Az EU a részletes felmérésekhez, beleértve a környezetvédelmi alapfelméréseket, a részletes tervezést, valamint az építési munkák és az építésfelügyeleti pályázati dokumentációjának elkészítéséhez, két műszaki segítségnyújtási támogatást különített el a Nyugat-balkáni Beruházási Keretrendszeren (WBIF) keresztül, összesen 2 millió 420 ezer euró (jelenlegi árfolyam alapján bő 900 millió forint) értékben. A korszerűsítési projekt teljes becsült költsége 62 millió euró (több mint 23 milliárd forint), melyet részben az Európai Beruházási Bank, kis részben pedig az albán nemzeti büdzsé bocsát rendelkezésre.

A fejlesztés a WBIF „Átfogó hálózat: a Durrës–Pogradec–Lin vasútvonal rehabilitációja, valamint a Lin–észak-macedóniai határ vasúti szakasz megépítése a VIII-as folyosón” elnevezésű nagyprojektjének része, mely a Durrëstől Rrogozhinán át Linig vezető, 136 kilométer hosszú vonal felújítását, valamint a határt elérő 2,8 kilométeres szakasz megépítését tűzte ki célul. A 356,6 millió eurós (133,5 milliárd forintos) teljes költség 28,1 százalékát, 65 millió eurót (bő 24 milliárd forintot) WBIF-támogatásból, 166 millió 460 ezer eurót (közel 62,5 milliárd forintot, 71,9 százalékot) pedig két EIB-kölcsönből finanszíroznak. Egyéb forrásokból 125 millió euró (46,8 milliárd forint) érkezik, az albán kormány pedig mindössze 100 ezer eurót (37,4 millió forintot) tesz bele. A teljes projekt a tervek szerint 2028 végéig készülhet el.

Az albán vasúthálózat az európai vasút szégyene: a vonalak a megépítésük óta gyakorlatilag nulla karbantartást és felújítást kaptak, így a használható szakaszokon is csak legfeljebb hatvan kilométer per órás sebességgel járhatók. A villamosítás ismeretlen fogalom, a meglévő távközlési és jelzőrendszerek elavultak, ami gyakran okoz fennakadásokat a forgalomban, korlátozva a kapacitást – számol be a Railway Pro.

(Nyitóképünkön egy albániai vasúti szakasz. Kép forrása: Railway Pro)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek