Volt min futni a villamosoknak 2013-ban

Kemsei Zoltán   ·   2013.12.27. 16:35
00

Az év jó része a debreceni 2-es villamostól volt hangos. Épül, nem épül? Ha épül, akkor ki és mennyiből építi meg? Mikor adják át? Már januárban vizsgálták több százmillió forint sorsát, útját: a régi kivitelező Arcadom Zrt. még több alvállalkozónak tartozott. Az ATK Konzorcium Kft. január végén kezdte a munkát a Keviép vezetésével, a régi kivitelező mindössze egy százalékos tulajdonjogával. Ahogy egyre inkább haladtunk a tavasz felé, kiderült: villamosa előbb lesz a cívis városnak, mint pályája, amin futhat.

Siralmas állapotok a debreceni 2-esen áprilisban<br>A képre kattintva galéria nyílik<br>(fotó: Szever Dániel)

A 2-es villamos építésének egyik fontos – és vitákat kiváltó – eleme a Nagyállomás előtti villamoshurok megszüntetése. Az építkezéseket június elején kezdték. Július második felében az új pálya rövid szakaszát (a Hunyadi János utca és a Jerikó utca között) már üzembe lehetett helyezni. Augusztus közepére készültek el az 1-es villamos pályafelújításával, a CAF-kocsik így a teljes vonalon próbázhattak. A 2-es villamos teljes vonalát végül november 25-én helyezték feszültség alá, elsőnek egy KCSV6 típusú szerelvény hajtott végig Debrecen új sínpárján.

Két CAF próbázik a 2-esen<br>(fotó: IHO)

Megkezdődött a fővárosban az 1-es, 3-as villamosprojekt. Első lépésként a munkamenetek fázisait hozta nyilvánosságra a BKK, amely a nagy mértékű pályafelújításon túl mindkét villamosvonal meghosszabbítását is tartalmazza. A közbeszerzést az első ütemre (Bécsi út–Kerepesi út pályafelújítás) március 14-én írták ki, ezt követte a Rákóczi hídon átvezető szakasz tendere május 24-én.

Az 1-es villamos ideiglenes végállomása a Lehel utcánál<br>(a szerző felvétele)

A Lehel utca és a Bécsi út között szeptember 28-án kezdték a teljes pályafelújítással járó munkát, december 14-én kétmegállónyi szakaszt át is adtak a forgalomnak. Mindenszentek után, a temetői csúcsforgalom levonulásával a 3-as villamoson, a Mázsa tér és az Örs vezér tere között kezdődött el a munka.

Bontják a felsővezetéket a Kőrösi Csoma Sándor úton<br>(fotó. Vörös Attila)

Gyökeresen megváltozik a közeljövőben Budapest villamosközlekedése: ígérte a BKK. Az 1-es és a 3-as villamosok fejlesztésén túl március elején a Budai fonódó hálózat végleges terveit is bemutatták egy lakossági fórumon. A közbeszerzést ennek birtokában a BKK december 6-án írta ki, a munka 2014 második negyedévében kezdődhet, 2015 közepére már a megújult budai hálózaton utazhatunk.

A budai fonódó egyik látványterve<br>(forrás: BKK)

Kisebb felújításokat is végeztek a fővárosban: májusban Közvágóhíd végállomáson, júliusban a Nagykörút különböző szakaszain dolgoztak. Július végétől augusztus végéig több helyen is volt vágányzár a fővárosban. Felújították a Déli pályaudvar–Széll Kálmán tér közötti szakaszt, az 59-es villamos Böszörményi úti vonalrészét, kicserélték a megmaradt nagypaneles pályát a Fehérvári úton a Dombóvári út és a Prielle Kornélia utca között. Szintén lezárták a Petőfi hidat a dilatációs elemek cseréje miatt. A nyár utolsó pályafelújítási munkája Zuglót és Újpalotát érintette. Az Erzsébet királyné útján, a Kolozsvár utcában és az újpalotai ívben cserélték az elhasználódott pályát.

A 4-es metró építése komoly lépésekkel haladt előre. Az első megállót a Bikás parknál (Kelenföld városközpont néven talán ismerősebb a környék) október 22-én adták át, ezt sorban követte a többi is.

A 4-es metró első, hivatalosan átadott állomása (Bikás park)<br>(fotó: MTI/Máthé Zoltán)

Úgyszintén késéssel, de elkezdett üzemelni a BKK forgalomirányító és utastájékoztató rendszere, a Futár. Áprilisban még csak a bitófának csúfolt táblatartó építményeket kezdték elhelyezni a város forgalmasabb pontjain, majd a buszokra és a trolibuszokra elhelyezett fedélzeti egység segítségével megújult az utastájékoztatás. Novemberre már néhány megállóban is üzemelt a valós idejű kijelző. Megkezdték a villamosok átalakítását is: a „futáros” kocsikkal a 12-es, 14-es, 37-es, 59-es és 61-es viszonylatokon találkozhatunk.

Futár-kompatibilis 61-es villamos<br>(a szerző felvétele)

Évek óta emlegetik Pécs 1960-ban megszüntetett villamoshálózatának újjászületését, ezzel kapcsolatban el kell szomorítani az olvasót: a következő (2014–2020 közötti) uniós pénzügyi ciklusban valószínűleg nem jut forrás. A pécsieknek kárpótlásul csak egy kiállított budapesti kocsi jutott.

A Móricz Zsigmond körtéri gombaépület felújítása – bár a villamoshoz már csak közvetetten van köze – eredetileg 2013 nyarára készült volna el, a munkák azonban, bár haladnak, de késnek, év végéig a környéket rendezték, a 4-es metró állomásának felszínével együtt.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.