737 MAX: ki lesz a kibocsátó, és ki lesz az első felhasználó?

iho   ·   2017.01.28. 11:15
southwestClipboard01_cim

Furcsa helyzet állt elő a Boeing új, legalábbis modernizált keskenytörzsű utasszállítójának szolgálatba állítása körül. A mostani állapotok szerint a Southwest Airlines továbbra is magát tartja kibocsátó légitársaságnak, miközben valójában az első menetrend szerinti járatokat a gép a Norwegian Air Shuttle színeiben teljesíti majd. Az európai diszkont cég szóvivője közölte, a társaság első MAX 8-asa már májusban beérkezik.

A Southwest a Boeing 737-es legnagyobb üzemeltetője, jelen pillanatban hétszázhuszonnégy példányban repül a cégnél a keskenytörzsű, ezek túlnyomó része a most üzemeltetésben lévő NG-család tagja, négyszázkilencvenöt 700-as és száznegyvenhárom 800-as, ugyanakkor van még nyolcvanhat gép az előző, Classic sorozatból. Utóbbiak húsz év feletti korú gépek, míg a flotta átlagéletkora 11,7 év. A MAX 8-asok közül idén tizenkettő kell, hogy szolgálatba álljon. A hatalmas 737-es géppark is érthetővé teszi, hogy a MAX fejlesztésében, a részletek kidolgozásában is a Southwest volt a Boeing legfőbb partnere, a teljes rendelésállománya a társaságnak kettőszáz. A Southwestnek ez a megrendelése bocsátotta szárnyra a programot.

Ehhez képest a Southwest első gépei júliusban érkeznek be, és csak az év második felében állnak szolgálatba, októberben. Előbb azért nem, mert ehhez egyfelől be kell indítani a legrégebbi Classic 737-300-asok kisorolását a flottából, másrészt be kell fejezni az első személyzetek számára az átképzést, ennek a folyamatnak az időrendje alakította az októberi menetrend szerinti indulást. Valójában azonban más források szerint a Southwestnek leginkább a saját személyzetével folytatott bérvita okoz nehézséget, vagyis hogy mikortól és mennyit keresnek majd az új típus pilótái.

Norwegian MAX fantáziarajzon...

Kérdés, hogy mi legyen addig a már a Southwestnek elkészített példányokkal, várhatóan tíz géppel, amelyek közül néhány már most ott van a rentoni gyár betonján, sőt, a MAX vonalpróbáit is már a Southwest pilótáival és földi szakembereivel együtt végezték a társaság hálózatán, Dallas Love Field felől olyan fontos Soputhwest-célpontokra, mint Albuquerque, Denver, Chicago, Austin és Phoenix. A társaság vezetői többek közt erre alapozták kijelentésüket, miszerint mégis csak ők a kibocsátók, miközben a Norwegian már májusban megkapja és aztán heteken belül repültetni tervezi a maga első MAX-ait.

A Bloomberg  arra emlékeztet, hogy az európai konkurens gyártó, az Airbus esetében is változott a kibocsátó, eredetileg a Qatar lett volna, aztán végül a Lufthansa vette át, illetve állította forgalomba az első A320neo-kat. Azonban a jelek szerint a történet abból a szempontból a lehető legellentétesebb, hogy a neók kibocsátóváltása a főképp a hajtóművekkel kapcsolatos problémák és késések miatt történt, míg a MAX, a Boeing tavalyi „figyelmeztetésének” megfelelően, az eredeti ütemterv szerinti időponthoz képest nem később, hanem korábban zárja a berepülési-típusalkalmassági folyamatot és adja át az első keskenytörzsű újdonságot a felhasználóknak.

...és egy Southwest MAX Rentonban

A Norwegian a jelek szerint viszont nem habozik elébe menni a dolgoknak, és nyilván kihasználni azt a reklámlehetőséget, amit az első utasforgalomba kerülő gépek jelentenek egy új típus esetében a légitársaságnak. És hogy még érdekesebb legyen a dolog, az európai diszkontcég ezeket a nagyobb teljesítményű és hatótávolságú gépeket, szokatlanul, interkontinentális járatokra használja majd, transzatlanti vonalakon, igaz, nem a nagy „hub-ok”, hanem kisebb várospárok között. A MAX-eladások egyébként az év elején kaptak komoly lökést, amikor a SpiceJet kétszázöt gépet kötött le.

A Norwegian, amely százat rendelt, az első idei hatot tehát feltehetően nem Európán belül járatja: nagyobb esélyünk van Budapesten üdvözölni majd a típust a Travel Service színeiben, a társaság most harminckét 737-essel repül, ehhez rendelt a korábbi három után további öt MAX-példányt. Nemrég esett át a prototípusok egyike az egyik látványos próbán, amikor azt vizsgálják, hogyan viselkedik a gép, ha sok víz borítja a pályát.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

Jönnek vissza az óriások!

iho/repülés   ·   2022.06.30. 09:00

A járvány óta több, mint száz A380-ast állítottak ismét forgalomba. Sir Tim Clark: legyen az új típus kétszer akkora, mint a Superjumbo, de legyen könnyebb, gyorsabb, olcsóbban és tisztábban üzemeltethető…