762 tavaly átadott polgári Boeing, új gyártási rekord!
Megkezdődött a szokásos nagy januári vetélkedő a két nagy repülőgépgyártó között, a győzelmi jelentések sorát a Boeing nyitotta: nyilvánosságra hozta a 2015. negyedik negyedévi termelési jelentését, és persze az éves számait. Ugyancsak nyilvánosságra hozta az amerikai gyártó a 2015-ös rendelésállományt: ez 768 gépet tartalmaz listaáron 112 milliárd 400 millió dollár értékben. És még egy fontos szám: a megrendelt, de még le nem szállított gépek száma 5795.
Ezután az Airbus következik, az előrejelzés szerint az évindító nagy sajtótájékoztató 12-én, vagyis jövő hét keddjén lesz, és ezen fogják várhatóan ismét bejelenteni Toulouse-ban, hogy az Airbus a piacvezető, igaz, nem a kibocsátás, vagyis a gyártás, hanem a megrendelések számai alapján. És az elsőbbség – legalábbis az elmúlt évek gyakorlata ez volt – egyebek mellett meg nevezett vevők viszonylag titokzatos év végi kötései illetve már korábban bejelentett szándéknyilatkozatok decemberben megszaporodó fix rendeléssé váltása révén garantált.
Most lássuk az első forduló eredményeit az óceán másik oldaláról! A Boeing tehát rekord számú polgári repülőgépet adott át, a korábban idénre jósolt 750 körüli helyett 762 példányt. A gyártás dolgában tavaly is az amerikai cég volt a vezető, 723 géppel, de az emelkedés akkor leginkább szembetűnő, ha azt vesszük, hogy nem is olyan régen, 2011-ben még csak 477 volt az évi kibocsátás.
Természetes, hogy a legnagyobb darabszám a keskenytörzsű 737-es gépcsaládé, ebből 495 készült el Rentonban, tízzel több, mint az előző évben. Ugyancsak fontos fejlemény a szélestörzsű szekcióban a 787-esek összeszerelésének felgyorsítása, ez annyit jelent, hogy idén már 135 Dreamlinert tudtak átadni a légitársaságoknak, és ez most már eléggé valószínűvé teszi, hogy a hároméves csúszást ledolgozva 2016-ban az összes eladott gép értéke eléri a fejlesztés költségeit, innentől kezdve termel valójában profitot a Boeing számára a nagyrészt kompozitokból épült, modern, immár két változatban és két helyszínen gyártott típus.
Ami a további szélestörzsűeket illeti, 98 készült a népszerű 777-esből, még mindig gyártásban van a 767-es, főképp persze a cargo-változat (a FedExnek), és ugyancsak sikerült tizennyolcat elkészíteni a 747-esből, amelynek, némi meglepetésre, a rendelésállománya is gyarapodott néhány példánnyal 2015-ben, vagyis 2016-ban a pesszimista jóslatok ellenére nem áll le ez az everetti gyártósor.
Egyébként érdekesek és árnyalják a képet a katonai repülőgépek gyártásának számai is. Az például, hogy sikerült tizennégy P-8-ast is átadni, azt jelenti, ezeket a gépeket is a rentoni gyártósor teljesítményéhez kell hozzáadni, hiszen a Poseidon tengeri járőr- és tengeralattjáró-vadász a 737-es egyik különleges változata. Vagyis a rentoni egység összesített eredménye már bőven túljár az évi 500 repülőgépen, amihez ráadásul még egy ugyancsak 2015-ben átadott C-40-es, katonai célokra épült 737-es szállítógép és egy (a törököknek átadott), szintén 737-bázisú légtérellenőrző és légi harcálláspont (AEW&C) is hozzá számolandó.
A most búcsúzó Boeing Long Beach utolsó évében még öt C-17-es nagyteljesítményű szállítógépet szerelt össze és adott át. Ezen kívül elkészült még huszonhárom új és harmincnyolc újragyártott, modernizált Apache harci helikopter, tizenhat ugyancsak újragyártott és negyvenegy vadonatúj tandem-rotoros Chinook, a kifejezetten harci gépek közül tizenkettő új F-15-ös és harmincöt F/A -18-as gazdagítja a listát.
Ezek a számok tehát nem egyszerűen gépeket jelentenek, hanem realizált bevételt, ami valóban meghatározza egy cég eredményeit. Lehet, hogy a Boeing egyik vezetőjének kijelentése kissé cinikusan hangzik elsőre, de tény, az amerikaiak nem repülőgépeket termelnek, hanem profitot. Ami amúgy egy részvénytársaság esetében valóban kötelező, ezért vették meg a részvényeit.
Megfordítva: lehet bármilyen nagyszerű és diadalittas egy aviatikai óriáscég termelési jelentése, ha a gyártás nem gazdaságos, ha egyes fontos termékei ugyan pörögnek a piacon, de valamilyen okból veszteségesek. Ezügyben a teljes képet január vége felé láthatjuk majd, legalábbis a Boeing esetében, mert a Chicago központú vállalatóriás akkorra adja majd ki 2015-ös pénzügyi jelentését.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!