787-9: beelőznek-e a japánok? ANZ-ANA vita az elsőbbségről

iho   ·   2014.07.26. 11:15
cim

Nagy kitüntetés kibocsátónak lenni, még ha az csak egy hosszabb törzsű altípus kibocsátója a társaság

Komoly vita alakult ki két jeles légitársaság között, melyik lesz az, amelyik a Boeing Dreamliner új, hosszabb változatát először forgalomba állítja majd. A dolog korábban teljesen világosnak látszott: mindig is az Air New Zealand volt a megnevezett, és az első példány átadásakor az ünnepelt kibocsátó társaság. Az új-zélandi cég pontosan a határidő szerint, július elsején vehette át adminisztratíve az első gépet, majd utána a fekete-fehér 787-9-es át is repült Új-Zélandra, miközben azt is nyilvánosságra hozták, hogy  az első menetrend szerinti járatokat – a próbaidőszak után – októberben repülik a géppel.

Nos, feltehetően ez a próbaidőszak volt az, amit viszont egy, a térségben versenytársnak számító másik jeles légitársaság, az All Nippon Airways kihasznált, és sokak meglepetésére azzal a közleménnyel állt elő, hogy az ANA lesz a típus első üzemeltetője! A gépet július 27-én veszi át Everettben, 29-én repüli haza, és a kezdeti időszakban belső vonalakon teljesít majd szolgálatot.

Az első japán 787-9-es egyébként alaposan ki lesz használva: a japán légitársaságok a nagyhatótávolságú, nagy befogadóképességű gépeket időről időre speciális kiadásban, közepes hatótávolsággal, ám a szokásosnál jóval több utasra székezve rendelik. Néhány hónapja csak, hogy az ANA kivonta forgalomból utolsó „Domestic” Jumbóját, amely 568 üléssel repült a szigetország öt legnagyobb városa között. Az ANA a jóval kisebb 787-esekből is kétféle változatot használ, az egyik kevesebb utassal és több üzemanyaggal hosszú vonalakon, a másik variáns (bizonyos strukturális módosítások mellett, amelyek a hermetizált törzs, illetve a futók fokozott igénybevétele, a gyakoribb fel- és leszállások miatt szükségesek)  ugyancsak több utassal belföldön repül.

Az ANA első hosszú Álomgépét már az átadáshoz készítik elő...

Az ANA bejelentése szerint az új, hosszabb törzsű 787-9-esek első változata is sűrűre székezve, 18 business és 377 economy üléssel áll forgalomba a hazai hálózatban. A társaság közleménye szerint a 787-9-es üzemanyag-fogyasztása a 8-ashoz képest is kiváló, az eddig ebben a kategóriában használt 767-essel összehasonlítva 23 százalékkal kedvezőbb.

A japán társaság közleményére aztán megszületett a válasz Aucklandből is, miszerint az ANA bejelentésével szemben valóban az új-zélandiak lesznek az elsők, akik egészen pontosan augusztus 9-én bedobják a gépet az utasforgalomba, csak éppen meglepetésszerűen, előzetes bejelentések nélkül, az ugyancsak sűrű Auckland–Sydney vonalon. A folyamatos, rendszeres menetrend szerinti repülések kezdődnek csak tehát októberben, tette világossá a közlemény.

...az új-zélandiaké már megjött Aucklandbe, de az ANZ-nek még nincs gyakorlata a típussal

Hogy aztán a japánok erre miképp reagálnak, az kérdés, vagyis hogy erre fel megpróbálják-e a maguk első gépét hamarosan, illetve az ANZ-nél hamarabb megtölteni utasokkal. Az ANA, mint emlékezetes, az alaptípus első vásárlója volt, 2011-ben kezdte meg üzemeltetni a Dreamlinert, ami annyit jelent, hogy a cég számára a hosszú variánssal való ismerkedés nyilván nem vesz annyi időt igénybe, mint az Air New Zealandnak, amely a 787-8-asból nem vásárolt.

A japán cég összesen nyolcvan Dreamlinert rendelt, ezek közül harmnichat a rövidebb 8-as, amelyből már huszonnyolc repül a társaság színeiben, negyvennégy lesz a hosszabb törzsű 787-9-es. Az újzélandiak augusztusban kapják meg a második gépüket, még ebben az évben a harmadikat, a következő három évben pedig még további hetet.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.