A jelek szerint lábra kapott a Boeing

A nagyban utazó Qatar után a Gulf és a Garuda is bejelentkezett a gyártó szélestörzsű repülőgépeiért.
Miközben az Airbus a párizsi légiszalont 20,9 milliárd dolláros összmegrendeléssel zárta, a Boeing a szegény ember szerepére kárhoztatott: az Air India AI171-es járatának éppen a szalon megnyitása előtti tragédiája miatt visszavonulót fújó amerikai gyártónak a francia fővárosban csak epizódszerep juthatott.
Az ág is húzta tehát a Boeinget, ám újabban már akadnak pozitív fejlemények: ezen a héten például a bahreini Gulf Air, valamint az indonéz Garuda kötelezte el magát a gyártó termékei mellett. Ezzel a Boeing idén már több mint hatszáz (668) kereskedelmi gépre vonatkozó megrendelést kapott. Ezek közül kizárólag májusban több mint háromszáz futott be, javarészt a Qatarral kötött, mérföldkőnek számító megállapodásnak köszönhetően. A légitársaság május derekán állapodott meg az amerikai gyártóval 130 787-es és harminc 777X kötelező érvényű megrendeléséről, és további ötven gépre szóló opcióról.
Bahrein 12 szélestörzsű repülőgépet vásárol egy átfogó, 17 milliárd dolláros egyesült államokbeli beruházási csomag részeként – az üzletet a napokban, Salman bin Hamad Al Khalifa koronaherceg washingtoni látogatása során jelentettek be. A hat további repülőgépre vonatkozó opciót is tartalmazó megállapodás szoros kapcsolatban áll a Gulf Air folyamatban lévő flottamegújítási és -bővítési stratégiájával. Úgy tudni, Boeing 787 Dreamlinerekkel kívánják modernizálni a gépparkot (a légitársaság jelenleg 43 repülőgépet, köztük tíz 787-9-es Dreamlinert üzemeltet). Az együttműködés keretében a Gulf negyven General Electric GEnx hajtóművet is vásárol szélestörzsű, jelenleg Rolls-Royce Trent 1000-esekkel üzemelő repülőgépeihez. Szimbolikus jelentőségű, hogy a bahreiniek ugyanakkor megerősítették új, New York-i nonstop járatukat, amely október 1-jén indul, 787-essel.
Eközben Indonézia ígéretet tett ötven Boeing repülőgép vásárlására egy szélesebb körű gazdasági megállapodás részeként – erről Prabowo Subianto elnök washingtoni látogatása során esett szó. A kötelezettségvállalás a Donald Trumppal folytatott közvetlen tárgyalások eredménye, és az indonéz exportot egészen a közelmúltig veszélyeztető vámfenyegetések enyhítésére irányuló erőfeszítések részeként jött létre. Bár a vásárlás részleteit még nem hozták nyilvánosságra, a megállapodás főleg széles törzsű repülőgépekre vonatkozik – Trump szerint ezek közül „sok” Boeing 777-es lesz.
Az ügylet pikantériája, hogy az állami tulajdonú Garuda Indonesia ugyan régóta fennálló, ám pénzügyi kérdésekben feszült kapcsolatot ápol az amerikai repülőgépgyártóval, mivel késedelembe esett bizonyos korábbi fizetési kötelezettségei teljesítésével. Jelenleg egy sikertelen, tízmilliárd dolláros adósságátütemezés után lábadozik a légitársaság. A Bloomberg szerint minden új megállapodás strukturálható lesz az ügylet finanszírozásának rugalmasságát preferáló módon, az indonéz szuverén vagyonalap, a Danantara 405 millió dolláros támogatásával; az összeget a társaság szerkezet-átalakításának jegyében fordítják a Garuda repülőgép-karbantartási, -javítási és minőségellenőrzési műveleteinek támogatására.
A megrendelés, ha hivatalossá válik, jelentős lépést jelentene a Boeingnek Délkelet-Ázsiában, ahol továbbra is erős a verseny európai riválisával, az Airbusszal.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!