A kockacukor el van vetve
A 22 éves takarítónő, aki a baleset pillanatában a vonaton tartózkodott, többé nem gyanúsított. A gyanú most már az Arriva és az SL (AB Storstockholms Lokaltrafik, a stockholmi helyiközlekedési társaság) felé terelődik. A fiatal nő a balesetben súlyos sérüléseket szenvedett, jelenleg altatásban tartják.
Teljesen nyilvánvaló, hogy több ember vétkes az eset bekövetkeztéért. Közben az Arriva és az SL szóvivői azonnal bocsánatot kértek nyilvánosan, amiért azzal vádolták a takarítónőt, hogy szándékosan tulajdonította el a járművet ezzel balesetet okozva.
A vizsgálatok legelején mind az Arriva, mind az SL azt állította a vizsgálóbizottságnak, hogy megfelelő képzés nélkül lehetetlen egy szerelvényt mozgásba hozni és mozgásba tartani. Most azonban úgy látszik, mégis ez történt: több tényező szerencsétlen egybeesése oda vezetett, hogy a szerelvény elindult, és egy baleset lett a vége az események láncolatának, írja az Aftonbladet.
Szakszervezeti illetékesek most azért is bírálják az SL-t, hogy lopással vádolták a takarítónőt, pedig ma már látszik, hogy ártatlan áldozat volt.
Tény, hogy a takarítónő, aki a vezetőállást takarította, véletlenül kapcsolatba került a kontrollerrel, ami mozgásba hozta a szerelvényt, amely később 80 kilométer per órás sebességgel törte át a bakot, mielőtt egy lakóháznak ütközött. Jelenleg azt is vizsgálják, hogy kik voltak szolgálatban a járműtelepen, és ki hogyan látta el feladatát. A cég információi szerint a takarítónő mindössze két hónapja állt alkalmazásban.
Jelenleg a vizsgálatok azt kutatják, hogy vétkes-e szabályszegésben az Arriva – mint megbízott – és az SL – mint megbízó. És ha igen, akkor milyen mértékben. Az ügyön a rendőrség és az állami balesetvizsgáló bizottság együtt dolgozik, hogy fényt derítsenek az ügyre. Az is valószínűsíthető, hogy a szerelvény nem megfelelően volt leállítva a telephelyen.
Nem bizonyított tény, de elképzelhető az is, hogy a szerelvény belső takarítása után a takarítónő a vezetőálláson keresztül akarta elhagyni a vonatot, és amikor előre hajtotta a vezetőülést, akkor annak a kartámlája hozzáérhetett a kontrollerhez. Valószínű, hogy a nő ettől nagyon megijedt, és hátraszaladt a kocsi végébe.
Állítólag bizonyos szabályok azt is kimondják, hogy mely váltónak milyen állásban kellett volna állnia, és egy váltó nem megfelelő állásban volt, ezért szabadulhatott el a szerelvény a járműtelepről. Ellenkező esetben a járműnek bele kellett volna rohannia a kocsiszínbe.
Egy másik forrás arról is beszélt, hogy rutinszerűen és főleg télen ki szokták támasztani az éberségi pedált. Ehhez a kitámasztáshoz leggyakrabban egy kockacukrot szoktak használni, mivel mérete miatt pontosan illeszkedik a pedál karja és a felső állást határoló tüske közé, másrészt gond esetén könnyen törik, és nem marad bizonyíték, csupán némi por. Állítólag ezt azért csinálják, hogy ne fagyjanak le a fékek kemény hideg és havazás esetén.
A baleset másik okának a vezetőállás aktivált állapotát emlegetik.
A vizsgálatok folynak, a szóvivők nyilatkoznak, és egyre inkább az hangzik el, hogy az eset nem bűncselekmény, hanem egy a szerencsétlen események láncolata miatt bekövetkezett baleset.