A kör bezárult

Istvánfi Péter   ·   2012.12.22. 11:30
00

Az Overground London legfiatalabb közlekedési eszköze, 2007-ben alakult meg a város határain belül közlekedő vasútvonalakból. Az Overground része lett a Transport for London (TfL) rendszernek, a betagozódás magával vonta az egységes londoni díjszabás alkalmazását a járatokon, a vonalak felkerültek a metrótérképre, az Overground-állomások pedig egységes dizájnt kaptak. A vonalakkal együtt megörökölt járműállományt a TfL záros határidőn lecserélte, ma már minden vonalon új szerelvények közlekednek.

Az Overground része lett az egykori East London Line metróvonal is, igaz előtte némi átalakításon esett át. A bővítés első fázisában északon új vonalszakasz épült egy megszűnt vasútvonal viaduktjának felhasználásával. Összesen három új állomás épült a vonalon, a szerelvények a Stratford–Richmond nagyasúti vonal Dalston Junction állomásáig közlekedtek.

London Overground vonalak 2012 decemberében<br/>A képre kattintva galéria nyílik<br/>(IHO grafika)

Az építési munkákkal párhuzamosan elvégezték az East London Line régi állomásainak átalakítását. Mivel a nagyvasút és a metró azonos nyomtávot és peronmagasságot használ, ezért a munkák nagy részét az állomási logók lecserélése jelentette. A vonalat délen New Cross Gate állomástól a nagyvasúti vonalon keresztül Crystal Palace és West Croydon állomásokig hosszabbították. Az elöbbieknek megfelelően a munkák itt is kimerültek néhány hiányzó váltó beépítésében, illetve az arculat cseréjében. A metró és a nagyvasút ugyan különböző vontatási feszültséget használt, de a beszerzett új szerelvények képesek mindkét rendszert használni.

Az East London Line bővítésének első fázisát 2010 áprilisában adták át. Az Overground rendszer egyébként gyorsan népszerű lett, a tavalyi év végére már elérte kapacitása határát, ezért menetrendi bővítésre volt szükség. Eközben gőzerővel épült a legújabb vonalhosszabbítás Surrey Quaystól Clapham Junctionig, részben a belső-dél-londoni vasútvonal vágányainak a felhasználásával.

Overground szerelvények Highbury&Islington állomáson<br/>(fotók: wirewiping/flickr)

A bővítés második fázisában északon továbbvezették a vonalat Dalston Junctiontól Highbury & Islingtonig a már említett Stratford–Richmond nagyasúti vonalon. Highbury & Islington állomást érinti az Overground Richmond-Stratford vonala is, a kör így északon tehát bezárult. Délen kicsivel több munkát igényelt a bővítés.

A Victoria és London Bridge pályaudvarok közötti patkó alakú úgynevezett belső-dél-londoni vasútvonal Queens Road Peckham és az Overground Surrey Quays állomása között épült meg az összeköttetés, valamint Wansworth Road és Clapham Junction között. Mivel a vonal nagy részét az Overground átvette, ezért a belső-dél-londoni vasútvonalon megszűnt az utasszállítás, a kiesett két megállót (Battersea Park és South Bermondsey) a többi nagyvasút vonal szolgálja ki.

Az Overground vonalai egy érdekes nézőpontból<br/>(forrás: TfL)

A mostani hosszabbítást eredetileg még az olimpia előtt szerették volna átadni, de a munkák elhúzódása miatt erre csak 2012 december 9-én került rá sor. A londoni tömegközlekedés szervezettségét mutatja, hogy a világesemény így is kivállóan sikerült, komolyabb közlekedési fennakadás nélkül sikerült megtartani nyáron.

Kapcsolódó hírek