A légiközlekedés legrosszabb éve, egyenesen katasztrófa…
Az IATA a 2020-as adatokról, és a továbbra sem biztató idei kilátásokról. Csak a cargoforgalom zuhant kevesebbet és állhat talpra hamarabb.
Amint a légitársaságok, illetve az egyes országok összegzik a tavalyi számokat, úgy megszülettek a pontos eredmények – ha lehet annak nevezni – globális szinten is. A 290 társaságot képviselő Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség összegzése szerint a világ légiközlekedése nagyjából az egyharmadára esett vissza, az aviatika történelmében most volt a legnagyobb csökkenés.
A szerkesztőségünkhöz eljuttatott közlemény fő megállapításai:
- az utaskilométerben számolt teljesítmény csaknem hatvanhat százalékkal zuhant,
- a nemzetközi forgalom a háromnegyedét vesztette el 2019-hez képest,
- a belföldi forgalom a felét,
- és a járatok átlagos telítettségi szintje is csökkent tizenhét százalékkal 66,6-ra.
A januári adatok pedig arra utalnak, hogy egyelőre bőven tart a hullámvölgy, a tavalyihoz képest hetven százalékkal csökkent a foglalások száma, ami egyfelől újra nyomás alá helyezte a légitársaságok pénzügyeit, és ha a foglalások ennyire leestek, akkor az a későbbiekre nézve alaposan eltolja a várva várt felívelést.
Az év egészét tekintve a jelentés szerint a nyári javulást ősszel újabb esés követte, és ez 2021-re nézve azt jelenti, hogy mivel új vírusmutánsok jelennek meg, a zárlatokat nem oldják fel, és ami javulás várható, az csak annyira futja, hogy az átlag hatvan–hetven százalékos visszaesések ötven százalék körül alakuljanak.
Érdekes a területi megoszlás: utaskilométerben a legnagyobb csökkenést a Közel-Kelet, Európa és Afrika szenvedte el, a hetven százalékhoz közelítő mínusszal, de nincs olyan nagy régiója a földnek, ahol a veszteség ne haladná meg a hatvan százalékot. A belső légiforgalom Oroszországban és Kínában csak huszonhárom, illetve harminc százalékkal esett vissza.
Érdekes: miközben a járvány ideje alatt mindenfelé áruszállítás fontosságát érzékelhettük, olyannyira, hogy utasszállítókat állítottak szolgálatba kiszerelt széksorokkal cargofeladatokra, és
annak ellenére, hogy a járvány elleni küzdelemben kulcsszerep hárult a maszkokat, lélegeztető gépeket, majd december óta vakcinákat hordozó repülőgépekre, a cargoágazat is megszenvedte a tavalyi évet.
A kapacitáshiány miatt a load-factor 7,7 százalékkal nőtt, de ugyanezért a tonna-kilométerben számított teljesítmény huszonhárom százalékkal csökkent. A szállítási igény továbbra is magasabb, mint a rendelkezésre álló szállítási képesség, miközben az IATA láthatóan arra számít, hogy a világgazdaság visszaesése hamarabb megáll, mint a nemzetközi utasforgalomé. A regionális adatok is bíztatóbbak, az észak-amerikai zónában a tonnakilométerben mért teljesítményigény halványan ugyan, egy százalékkal csak, de nőtt, mint ahogy maga a teherforgalom is, elsősorban Észak-Amerika és Ázsia között.
Alexandre de Juniac, a szövetség elnök-vezérigazgatója egész egyszerűen katasztrófának minősítette az elmúlt évet. Szerinte a mutáns vírusok és a járvány új gócai okozzák, hogy a globális légiközlekedés helyreállásának megint eltűntek az esélyei,
Jelenleg a világ jobban le van zárva, mint a járvány kitörése óta bármikor, az utasoknak koordinálatlan utazási megszorításokkal kell szembesülniük.
Az IATA-főnök, ahogy ezt már sok hónapja többször megtette, most is a kormányokat sürgeti: működjenek együtt az iparággal az oltási folyamat standardizálásában, a tesztelésben és az igazolási rendszerekben, hogy helyreálljon a bizalom a határok megnyitásához.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!