A Mikulás hozza majd, és legalább három hajtómű!
Sem az Air France, sem az Airbus finoman szólva nem szorgalmazza, hogy a Kanadában rekedt és ott hajtóműcserére szoruló A380-as óriásgép javításának, hazatérésének részleteit megossza a közvéleménnyel, pedig elég nagy az érdeklődés a történet iránt (a Swiss Iqaluitban rekedt Boeing 777-esének hasonló ügyét elég részletesen kommunikálták). A különleges menetrend azonban végül elkészült: a légitársaság szóvivője szerint a gép december hatodikán repül vissza Goose Bay-ből a párizsi Charles de Gaulle repülőtérre, és januárban áll vissza a hétköznapi forgalomba.
Mint akkor többször is beszámoltunk róla, szeptember 30-án, az Air France AF66-os járatát teljesítő, Los Angeles felé tartó gépének egyik hajtóművéről Grönland felett pörgött le valamilyen okból az elülső nagy ventilátor-lapátsor, magával sodorva a hajtómű burkolatának egy részét és némi károkat okozva a szárnyon is. A 380-as 497 utassal és 24 főnyi személyzettel Goose Bay repülőterén szállt le, szerencsére a jobb külső hajtómű hibája nem okozott sérülést például a törzsön vagy a szárnyban lévő kerozin-tartályokban, a legfontosabb kérdés tehát az volt, hogyan és mikor cserélik le a GP7200-as hajtóművet és hozzák haza a gépet.
A szóvivő jelezte, hogy az Air France technikai személyzete már a helyszínen van, időközben a cserehajtómű is megérkezett néhány nappal ezelőtt, mint várható volt, az erre a faladatra leginkább alkalmas, ugyancsak hatalmas teherszállító, egy An-124-es vitte Goose Bay repülőtérre. Korábban voltak feltételezések, miszerint a 380-as akár a tönkrement négyes hajtóművel is hazarepülhet, ha azt megfelelően beburkolják, vagy más elképzelések szerint, felhasználva a gép fejlett automatikus rendszereit, akár úgy is elképzelhető a visszatérés, hogy a rossz hajtómű pilonja üresen marad.
Ehhez képest tehát a döntés végül az, hogy az új hajtómű már a helyére kerül, amikor a gép visszatér Párizsba. A meghibásodott darabot pedig a General Electric egyik európai gyárába, Cardiffba szállítják, ugyanazzal a Ruszlánnal, amivel a cserehajtóművet vitték a helyszínre. A walesi városban fogják megvizsgálni és kideríteni, mi okozta a lapátsor, illetve a lapátokat tartó tárcsa sérülését.
Ami nem derül ki a nyilatkozatból, és amit még a francia sajtó is találgat, az az, hogy a visszarepülés idejére már működőképes lesz-e a gépre szerelt cserehajtómű, vagy csak a másik hármat dolgoztatják. Az viszont elég világos, hogy a gépet nem a gyártó Airbus, hanem az üzemeltető Air France javítóbázisán hozzák végleg rendbe. Azt sem tudni még, vajon melyik személyzet fogja végrehajtani a különleges repülést, a légitársaságé vagy a gyártóé (mert náluk vannak berepülőpilóta-képesítéssel rendelkező személyzetek), de valószínűleg mindenképp a francia légügyi hatóság, a BEA felügyelete alatt. Az biztos, állítják francia források, hogy a gép nem szenvedett „komolyabb szerkezeti sérüléseket”, és ez megint csak megkönnyíti a hazatérését.
Az is valószínű, hogy sietni kell a mentőakcióval: az Iqaulitban rekedt 777-es részletes története azt mindenképp világossá teszi, hogy mennél inkább lecsap az északi sarki hidegek előtt teljesen nyitott Kanadára a tél, annál nehezebb és keservesebb feladat végrehajtani a 380-as esetében is hatalmas hajtómű cseréjét, bár Goose Bay nagyobb reptér, mint Iqaluit, de kérdés, akad-e akkora hangára, amelybe egy A380-as óriás beleférne. A svájci gép esetében sikerült egy felfújható és fűthető nagy sátrat emelni a cserélendő és felszerelendő hajtómű köré, a módszert pedig jól ismerik, akkor is a GE szakemberei működtek közre a különleges műveletben.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!