A sínekre szállt ufó – avagy ráncfelvarrás román módra

iho/vasút   ·   2011.10.28. 17:02
00

A válasz mindenképp a ráncfelvarrás, a külső és belső korszerűsítés. A többszázas példányszámban gyártott 40-es sorozatú, ASEA-licenc mozdonyok ideális terepet nyújtottak a kísérletezéshez, a fejlesztési irányok meghatározásához. Romániában először a Siemens foglalkozott kisebb átalakításokkal, 24 mozdony másodlagos rendszereit módosították.

Az igazi átépítések már a kétezres évek elejére esnek. Először a Promat cég a segédvezető nélküli üzemre alakított át néhány gépet, majd a craiovai Softronic mikroprocesszoros vezérléssel szerelte fel két kísérleti mozdonyát, a 40-0774 és a 40-0814 pályaszámúakat. Ezek a rendszerek tették lehetővé, hogy – magánvasúti bérlésben – immár Magyarországra is átjöhessenek a mozdonyok.

2006-ban vezette be szintén a Softronic az IGBT-szaggatós vezérlést, a 47-es sorozatba átszámozott mozdonyok teljesítménye is jelentősen (5100-ról 6000 kilowattra) megnőtt. A 47-es szériából több magántársaság, így a Magyar Magánvasút Zrt. (MMV) is rendelt.

A külső változatlan, a vezérlés korszerűsített: a 47-es sorozatból az MMV-nél is fut egy<br>A képre kattintva fotógalériánk nyílik meg

Romániát a világ mozdonygyártási térképére 2008-ban helyezte vissza a Softronic: a 40-es sorozat alapjaira épülő, ám teljesen új fejlesztésű, nevében is a feltámadást (Főnix) idéző mozdonnyal. A sorozatból mind ez idáig négy példány készült, egy az MMV-nél szolgál.

A 2010-es Zilele Feroviare-n mutatták be Románia első aszinkronmotoros villanymozdonyát. A 7400 kilowattos Transmontana próbaútjait Bukarest–Predeal között futotta, 2011 októberében Magyarországra is ellátogatott.

Kapcsolódó hírek