A380-történetek: a Hi Fly talán végleg leparkol, a British visszavárja gépeit

iho   ·   2021.03.17. 09:00
airbus_feher_korall_02

Az első és eddig utolsó használtan üzemeltetett óriás elrepült Tarbes-ba. Heathrow a kulcs a britek és az Emirates számára is.

Nagy gép, nagy érdeklődés: kiemelt figyelem kíséri az Airbus óriásainak sorsát, érthető mód, az A380-asok számára ez egy kétségkívül kritikus korszak. És most egy olyan példány sorsára figyel a világ, amely korábban komoly reményeket keltett a típus túlélése dolgában, merthogy ez volt az első, amely a legnagyobb utasszállítók közül utat talált a másodlagos piacra, magyarán használt gépként kapott új esélyt.

A Hi Fly portugál társaság A380-asa, mint azt akkor jeleztük, a típust kibocsátó légitársaság, a Singapore Airlines elsőként forgalomba állított példányainak egyike volt. Eredetileg négyet vontak ki a légitársaság állományából, kettő bontásra került, a másik kettőt szánták a Hi Fly-nak, de végül csak egy kapta meg a különleges státuszt és a festést.

Spotter-fotó a Twitteren, a gép a korallzátonyfestés nélkül

De már az első időkben lehetett tudni, hogy a várakozásokkal ellentétben csak ritkán kapott feladatokat. Egyedi megbízásokat teljesített, wet-lease alapon, tehát személyzettel együtt adták bérbe a gépet egy-egy feladatra. Az utolsó, nagyobb nyilvánosságot kapott repülése az volt, amikor a járvány kitörésekor Vuhanból menekített ki európaiakat, köztük magyar állampolgárokat is, majd később, más társaságok más utasszállítóihoz hasonlóan teherszállításra használták, egészségügyi felszerelések továbbítására is. De már tavaly ősszel jelezte a portugál társaság, hogy lezárja ezt a különleges korszakot és a maga részéről már nem akarja tovább repültetni a gépet.

Egy utasszállító életének új szakasza rendszerint a festéssel manifesztálódik: a spotterek jelezték 2018-ban, amikor a SIA színeit a fehér váltotta fel, majd következett az a bizonyos jellegzetes Hi Fly megjelenés a korallzátonyok védelme jegyében. Az újabb változást pedig megint a fehér festés jelezte, amit a gép Abu-Dzabiban kapott, innen Toulouse-ba repült, néhány nappal később pedig következett egy rövid út Tarbes-ba, ami – egy repülőgép számára mindenképp rossz jövőkép. Itt van az egyik központja ugyanis a repülőgépek hosszabb időszakra szóló tárolásával és/vagy szétbontásával foglalkozó legnagyobb európai cégnek.

Teruel, tároló és temető... (fotó: Tarmac Aerosave)

A Tarmac Aerosave legnagyobb számban ezen a repülőtéren, illetve a spanyolországi Teruelen fogadja a forgalomból időlegesen vagy végleg kivont utasszállítókat, utóbbiakból kiszerel minden használható alkatrészt, berendezést, beleértve a hajtóműveket is. Vagyis amely gép idekerül, az nem biztos, hogy meg is semmisül, de az is biztos, hogy a két egykori SIA-380-ast is itt bontották el. A vállalkozás egyharmadát egyébként az Airbus birtokolja. A telephelyeken 270 gépet tárolhatnak. 2019-ben még 160-at sikerült visszaforgatni aktív lízing-állományba, kérdés, hogy a mostani parkoltatott mennyiségből hány éli túl a válságot.

Ami általában a 380-asok jövőjét illeti, az talán nem annyira borús, mint ahogy az őszi leállás során jósolták. Kétségtelen, már legördült az utolsó legyártott példány a Toulouse-i sorról, a vírus betörése előtt is volt légitársaság, például maga az Air France is, amely a gazdaságos üzemeltetés jegyében felszámolta a 380-as flottáját. A tavalyi év értékelésekor a Lufthansa vezérigazgatója bejelentette a maga kétszintes óriásainak „hosszú időre szóló” kivonását, amit a szaksajtó többnyire véglegesként értelmezett.

A londoni forgalom indokolja a nagy kapacitást (fotó: British Airways)

A British Airways A380-asaira azonban, amelyek közül három jelenleg Teruel száraz levegőjén pihen, mások pedig Dohában, a légitársaság a későbbiekben is igényt tart. A BA elnökének nyilatkozatát alátámasztja, hogy a társaság példányai sorra települnek át Manilába karbantartásra. A döntés nyilván összefügg a British speciális hálózati szerkezetével, hiszen a járvány lefutásával, amit a britek májusra remélnek, a helyreálló forgalom gerince Heathrow és más hatalmas forgalmú légiközlekedési csomópontok kapcsolódása lesz, és ezeken a vonalakon fontos szempont a nagy kapacitás, illetve az, hogy a drága résidők egy részét a több kisebb gép helyett kevesebb A380-assal repülve lehessen kiváltani.

Az utolsó 380-as az Emirates számára készül, és az Emirates terveiben is Heathrow szerepel elsődleges célpontként az óriásgépek számára, mint ahogy az elmúlt tíz év során is ez volt a legsűrűbben repült A380-as vonal Dubaiból. A típus beállítása óta 2019-ig az öböl-menti társaság 73 repülőtérre járatta a gépeket, idén nyáron egyelőre csak 18 A380-as vonalat tervez az Emirates, a fő célpontok Londonon kívül Kairó, Párizs, Johannesburg és Manchester. A britanniai járatok furcsasága, hogy egy irányba, Dubai felé most is szabad az út, de Dubai felől egyelőre csak kéthetes karantén árán lehet belépni az Egyesült Királyságba. Ennek a helyzetnek a feloldását is májusra remélik.

A legnagyobb A380-as üzemeltető megtartja a példányait

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.