Air Serbia: megjött az első szélestörzsű

iho   ·   2016.05.13. 08:45
cim2

Átvette az Air Serbia első szélestörzsű gépét, de még hátra van a belső átalakítás, jövő hónap elején pedig a személyzetek szoktatórepülései zajlanak. A szerb állami légitársaság 49 százalékban az Etihad tulajdona 2013 óta. Nem sokkal a tulajdonosi szerkezet átalakítása után már lehetett hallani tervekről, miszerint átalakul a flotta és a JAT-korszak után ismét beindulnak a tengerentúli járatok is.

A nyitásnak érdekes előzményei voltak. Mint erről korábban beszámoltunk, az Air Serbia komoly dollármilliókkal tartozott a belgrádi Nikola Tesla repülőtérnek, amelynek megfizetésétől a reptérkezelő eltekintett, ugyanakkor a légikikötő tervbe vette a diszkont társaságok kitiltását.

Vízfüggönyös fogadtatás Belgrádban (fotók: EX-YU Aviation)

Innentől kezdve alakulhat ki az a kedvező helyzet a nemzeti légitársaságnak, hogy túl komoly verseny nélkül, saját eddigi flottájával – tizennégy keskenytörzsű (737 és A319/320) valamint hat légcsavaros-gázturbinás utasszállító (ATR) – ráhordója legyen majd a Belgrádból induló saját tengerentúli járatoknak. Feltehetően ennek szellemében szüntette meg az Air Serbia a budapesti járatát is: a magyar fővárosból nyilván kevés utasra számít, akik épp ezzel az átszállással mennének például Észak-Amerikába.

Ugyancsak kedvező a költségek szempontjából, hogy – amint az szintén a korábbi tervek szerint történt – az Etihad a csoport egy másik légitársaságától, az indiai Jet Airwaystől irányította át az A330-200-ast ötéves lízingbe, az Air Serbia flottájába. A lajstromjele YU-ARA lesz, az első szélestörzsű gép szerb bejegyzésben azóta, hogy a JAT utolsó DC-10-esét 2005-ben kisorolták a gépparkból.

Kényelmes business-osztályt, kivételes kiszolgálást ígér a társaság, nyilván Etihad-módra...

Korábban azt lehetett olvasni, nyáron egyelőre csak próba-charterek lesznek a szerb főváros és az amerikai nagyváros között, az „igazi” rendszeres közlekedés majd szeptemberben kezdődik, de a mostani belgrádi érkezéskor bejelentették, június 23-án már menetrend szerinti járat indul, és ezután heti öt alkalommal repül a gép New Yorkba. A jegyeladást már februárban a belgrádi Turisztikai Vásáron elkezdték, és azóta 11 ezer ülést sikerült értékesíteni.

A nyolcéves gép mostani érkezése után Abu Dhabiban kapja meg a végső kialakítást, 236 economy és 18 business férőhellyel, beszerelik az utastájékoztató- és szórakoztató rendszert, és még ezután következik az európai és amerikai hatósági eljárás. A légitársaság vezetője Európa legjobb business class kínálataként jellemezte az Air Serbia interkontinentális termékét.

A keskenytörzsűekkel egész Balkánról lehet majd ráhordani az atlanti járatokra

A tervek szerint még az idén egy újabb szélestörzsű érkezik a társasághoz, amely összesen öt ilyen gépet üzemeltet majd, alaposan kihasználva, hogy a dél- és nyugat-balkáni övezetben, tehát gyakorlatilag Athén és Budapest között Belgrád lesz az egyetlen légikikötő, ahonnan közvetlen járatok indulnak Észak-Amerikába. Nem túlzás talán azt mondani, hogy ezzel az Air Serbia tulajdonképp az egykori Malév politikáját valósítja meg, amely – legalábbis amíg üzemben voltak 767-esei – a Balkánról is gyűjtötte a maga járataira jó átszállási lehetőségekkel utasokat.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek