Airbus-Etihad üzlet: regionális 350-esek, székezés-politika
Érdekes részlettel rukkolt elő az Airbus a vasárnapi, az európai gyártó számára is igen sikeres szalonnyitóról: a Dubai Airshow első napján megkötött szerződés szerint az Öböl-vidék egyik erős társasága, az Etihad nem egyszerűen negyven példányt vásárol a most berepülés alatt álló A350-esből, hanem abból huszonnégy az új típus közepes hatótávolságú, regionális változatából kerül majd ki.
A típuscsaládot eredetileg hosszú interkontinentális járatokra bocsátotta ki a gyártó, mint ahogy minden változatát alap-konfigurációban erre is szánják, ugyanakkor, amint azt a már „bejáratott” A330-asnál is láttuk, az Airbus meghirdeti a rövidebb utakra szóló variánst is.
Amint azt a cég Dubajban nyilatkozó egyik főnöke hangsúlyozta, nem új gépről van szó, hanem arról, hogy a létező (és már két példányban repülő) A350-900-as maximális felszállósúlyát 268 tonnáról 250 tonnára csökkentik, és visszavesznek a hajtóművek teljesítményéből is. A gépet így a maximum 6800 mérföldes vonalakra optimalizálják.
Ugyanakkor változtatnak a belső elrendezésen, ha kell, csökkentik a konyhák méretét vagy ki is vesznek belőlük, miközben az eredeti 315 ülésszámot 350–360-ra emelik. Vagyis kisebb fogyasztású hajtóművekkel több utast vinnének, még ha rövidebb járatokon vagyis olcsóbb jegyekkel, mint az interkontinentális vonalakon: mindenesetre ebben a felállásban az egy ülésre számított üzemeltetési költség roppant kedvezőnek mutatkozik.
A 350-es „regionális” utasszállító ugyanakkor annál hosszabb járatokat repülne majd, mint a regionális 330-as, és ugyancsak ellentétben a régebbi géppel, ennek a kisebb hatótávolságú változatába nem terveznek kilenc helyett tíz üléses sorokat (ami természetesen az ülések szélességének csökkenésével járna), hanem inkább máshonnan csipkedik el a szükséges teret. Gyanítható, hogy ezzel az új változattal az Airbus nem akarja egyben lerombolni a kényelmes szélestörzsű képzetét, amit eddig marketingjében felépített.
Az utasszám emelésének trendje ugyanakkor más típusokon is érezhető: mint arról beszámoltunk, az Emirates az Airbussal közösen azt fontolgatja, hogy a most megrendelt új óriásgépek, az A380-asok egy része sűrűbb székezéssel kerülne a légitársasághoz – ez természetesen csakis az economy-osztályra vonatkozik, csak az alsó fedélzetre, és annak is az egyes és kettes, illetve a négyes és ötös ajtók közti szekcióira, ahol egy sorba akár tizenegy ülést is elhelyeznének.
Ami az eredetileg nagyhatótávolságú Airbusok rövidebb távokra kínált változatait illeti, az A330-assal nem véletlenül a pekingi repülőszalonon jött elő az európai gyártó: Kínában hatalmas városok között lehetne ezekkel erős légikapcsolatokat működtetni. De a koncepció az Öböl térség társaságainál is bőven működhet, vagyis hogy nagyobb befogadóképességű gépeket lehetne repültetni nagyvárosok között nem túl hosszú vonalakon is.
A nyilatkozatokban konkrét desztinációk nem bukkantak elő, de például ismert, mekkora a forgalom a közel-keleti térségen belül az iszlám ünnepek idején a szent helyekre; illetve mennyire tele vannak a keskenytörzsű járatok, amikor az indiai, pakisztáni vagy bangladeshi vendégmunkások ezreit szállítják a légitársaságok az Öböl övezete és az indiai szubkontinens országai között.
Mint ismeretes, a Wizz a maga Budapest–Dubaj járatát is Mumbai felé tervezi meghosszabbítani, de az is biztos, hogy ha ezeken a frekventált vonalakon az Öböl felől nagy befogadó képességű szélestörzsűek repülnek majd, az igen kemény versenykörülményeket jelent majd a keskenytörzsű gépeket használó konkurenciának.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!