Akadályfelismerő rendszert tesztelnek a berlini S-Bahnon
A cél: a balesetmegelőzést és a vezető nélküli működést segítő rendszer kifejlesztése kis sebességnél.
Az automatizált üzemeltetés kulcsfontosságú funkció a vasúti kapacitás bővítése és a vasút teljesítményének növelése szempontjából. Az S-Bahn Berlinnel együttműködve a Siemens Mobility akadályfelismerő rendszert telepített és tesztel a városi gyorsvasúton– folyamatos üzemmenet mellett ez az első ilyen alkalom. A rendszer kulcsfontosságú technológiai komponens a teljesen automatizált vezetés lehetővé tételéhez. A projekt célja az új akadályfelismerő rendszer teljesítményének alapos értékelése a napi működés során, különböző időjárási és útvonalviszonyok közepette. A tesztadatokat a rendszer további finomítására és az érzékelő szenzorok pozicionálásának optimalizálására használják fel. A rendszer a projekt időtartama során háttéradatokat rögzít, és sem a járművezetők, sem az utasok nem érzékelik annak működését. A jövőben az akadályfelismerő rendszer segíthet a balesetek elkerülésében, ami stabilizálja a napi S-Bahn forgalmat és növeli a pontosságot. A rendszer kulcsfontosságú technológiának ígérkezik a digitalizált, teljesen automatizált vasúti műveletek jövőbeli lehetővé tételéhez.
Albrecht Neumann, a Siemens Mobility gördülőállományért felelős vezérigazgatója szerint a járművezetőket a rutinfeladatok alól mentesítő az intelligens vonatok a digitalizált vasúti közlekedés jövőjét jelentik. „Ezek a vonatok képesek lesznek automatikusan indulásra, illetve leállításra kész állapotba állítani magukat, megoldják az energiaoptimalizált működést, gyorsan és biztonságosan reagálnak a pályán lévő akadályokra, és teljesen automatikusan mozognak a kocsiszín területén” – fogalmazott Neumann.
A technológia tesztelése a Siemens Mobility GmbH (telepítésfelügyelet, érzékelők, hardver, szoftver és digitális térkép), az S-Bahn Berlin GmbH (vonatok, telepítés, üzemeltetés) és a Digitale Schiene Deutschland/DB InfraGo (digitális térképészet, nyílt adatplatform) partnerségében zajlik. A tesztek eredményeit a VBB-vel (Verkehrsverbund Berlin-Brandenburg) együtt értékelik. A műszaki oldalon a projektben használt érzékelők közé tartoznak a nagy teljesítményű, lézervezérlésű LiDAR-ok a közeli és a távoli tárgyak észleléséhez, valamint egy infravörös kamera.
Az érzékelőadatok kiértékelésére szolgáló algoritmusokat kifejezetten a vasúti ágazat céljaira fejlesztették ki a Siemens Berlin-Adlershofban végzett „Berlin Digital Rail Operations – BerDiBa" kutatási projekt keretében, és már többször optimalizálták ezeket. A rendszer egy digitális térkép segítségével viszonyítja a vonat helyzetét az észlelt objektumokéhoz. A járművezető figyelmeztetésére vagy a vonat fékezésére vonatkozó döntéseket e folyamatban lévő számítások alapján hozza meg. A DB InfraGo újonnan kifejlesztett térképét, amely centiméteres pontossággal ábrázolja a valóságot 3D-ben, először használják erre a célra. A projektben a pályán lévő akadályokat mutató kiválasztott adatok központilag, anonimizált formában elérhetők, és kutatási célokra, például AI modellek betanítására vagy rendszervalidálásra is felhasználhatók. Az asszisztensrendszernek minden évszakban – egyéves tesztfázist követően – készen kell állnia arra, hogy a háttérben működő vészfékasszisztens rendszerként működjön. Az ebben a fázisban keletkezett adatok alapján lehetővé válik a rendszer más automatizálási komponensekkel együtt történő használata kis sebességű automatizált vezetéshez, például járműtelepi tolatás vagy a vonat üzembe helyezése vagy leállítása esetén.
Az együttműködő partnerek, a Siemens Mobility, a Deutsche Bahn AG (S-Bahn Berlin GmbH, DB InfraGo, DB Systemtechnik), valamint Berlin és Brandenburg tartomány a Berlin/Brandenburg Közlekedési Szövetséggel közösen elemzik a projekt eredményeit és adatait a kutatási projektben. Az akadályok észlelésére szolgáló prototípus érzékelők telepítése már befejeződött egy S-Bahn Berlin vonaton. A helyszíni teszt részeként a berlini S-Bahn flotta tíz vonatát szerelik fel érzékelőkkel. A helyszíni teszt befejezését követően az érzékelők leszerelését tervezik.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!