Akiket a Bivaly füstje megcsapott

iho   ·   2020.08.05. 14:00
ih_lapszemle_20_0809_11

A XVI. évfolyam negyedik számában többek között olvashatnak az idei első retró hétvégéről (a másodikra már jóval a lapzárta után volt), a MÁV-Start korabeli időket idéző járműveinek (mozdonyok, személykocsik) visszaalakítási koncepciójáról és a további, hasonló elképzelésekről, az első, még a XIX. század elejéről származó magyar nyelvű vasútépítési szabályzatról. Tartalmas olvasmányt ígér az olasz csuklós villamos mozdonyokról és a dániai magánvasutakról összeállított tartalom, akárcsak Debrecen városának kötöttpályás közlekedését összefoglaló írás. Kemencéről a kisvasúti nap alkalmából tudósítottunk, a modellvasúti rovatból pedig kiderül, hogy megjöttek a MÁV-Start hosszú Schlierenjei, továbbá, hogy miért népszerű még mindig a Wascosa.

 

A tartalom

NAGYVASÚT

2 Hírek. Éledezik a 424 009-es Bivaly
11 Hódít a retró, és még nincs vége!
18 A körvasúti új megállóhely nevének nyomában

Újpalota megálló (balra a félig kész peron) kialakításának februári fázisa. A háttérben a Zuglót Újpalotával összekötő felüljáró (fotó: MÁV-kommunikáció)

20 Az első magyar nyelvű vasútépítési szabályzat
24 A Mezőtúr–Túrkeve vasútvonal, a Kevi Julcsi

Mezőtúr, a vonal kezdőpontja. Linzbauer Tamás felvételén a MÁV 324 1585 szuszog a 120-as, Szolnok–Békéscsaba–Lőkösháza fővonal állomásán épült fűtőház előtt. A kép 1977. június 24-én, szűk két esztendővel az írásunkban taglalt történetű vonal felszámolása előtt készült


29 Mozaik
30 Partneroldal. Legvonatok, legfékek, 1. rész
32 Halberstadti személykocsik tárcsafékesítése, 1. rész
36 Olasz csuklós villamos mozdonyok

Milánó főpályaudvarára érkezik svájci szerelvényével a még klasszikus színezésű E656.279 július 22-én (fotó: Lorenzo Pallotta)

44 Partneroldal. Államvasúti fejlemények
46 Magánvasutak Dániában

A Lokaltog LINT 41-esek járnak ma már az egykori Helsingør–Hornbæk–Gilleleje Banen (HHGB) Y sorozatú motorvonatai helyett is. A felvétel Helsingør kikötője mellett még 2005 nyarán készült

 

KISVASÚT

54 Gyarapodik a Gyermekvasút ingó- és ingatlanvagyona

Hűvösvölgy, az újraindulás napja június 13-án (fotó: MÁV-kommunikáció)

56 Lórévasút gróf Erdődi Rezső emődi uradalmán
57 Megújult a Zsuzsi Erdei Vasút
58 Húszéves a Kemencei Múzeumvasút

Járműbemutató Bözsi mozdonnyal és rakoncás kocsival. A fékező szerepében Tóth Gábor vasútüzem-vezető (fotó: MTI/Szigetváry Zsolt)

 

VÁROSI VASÚT

60 Debrecen villamosainak története

A háborús roncsból talpra állított 2, 21, 22-es kocsik valamelyike a Kossuth utcában, a távolban a Veres templom. Ezeket a villamosokat 1950–52-ben acélvázasítva állították helyre. Homlokfalukat átépítették, lekerekítették, és erősen döntött szélvédővel látták el a járműveket. Az 1967-ig közlekedő kocsik öt oldalablaka egyforma szélességű. A 21-est ekkor selejtezték, a 2, 22-esből 329+330-as számon ikerkocsit építettek (fotó: Fortepan)

 

MODELLVASÚT

68 CKD tolatós dízel, ahogy Sonnebergben megálmodták

Egyszerű forma, kevés, de precízen kidolgozott részlet és masszív korlátok a sajátjai a Piko új keletnémet dízelgépének

70 Megjöttek a MÁV hosszú Schlierenek!

A kerékpárszállításra alkalmas vezérlőkocsi festése a Hernyóéra emlékeztet


72 A Heris lengyel kocsijai
75 A Wascosa mindig népszerű
76 DB tehervonati gőzös 1:120 méretarányban

 

 

KITÉRŐ

 

78 Lendületben a naptárklasszikus
79 A MÁV érdekszférájába tartozik a Volánbusz

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek