Akkor ki is fizeti a révészt?

iho   ·   2013.10.18. 06:30
00

A személyszállítás maga a világ minden táján veszteséges – azaz az eladott menetjegyekből sehol nem tudják kitermelni az üzemeltetés költségeit. A hazai tulajdonú dunai személyszállításra ez különösképp igaz: a menetrend szerinti hajójáratok zöme (előbb Budapesttől dél felé, majd északi irányban is) megszűnt, a szárnyashajójáratok üzemelnek, de komoly veszteséget termelnek.

Szárnyashajó tart északnak az Árpád hídnál<br>(Kemsei Zoltán felvételei)

A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. célja a Mahart Passnave megvásárlásával a személyhajózás, mint versenyképes közlekedési ág felfuttatása lenne – ez természetesen a konkrétan vett hajóközlekedésnél többet jelent. A bevételeket mindenképp az hozhatja, ha a hajózás és a kikötők egy tulajdonosi kézben vannak. A Budapesten kikötő szállodahajók évente mintegy kétszázezer turistát hoznak, a hajók forgalma – mivel a teherhajózáshoz hasonló, mély merülésű járművek nincsenek – gyakorlatilag az igen magas árvizek és a jégzajlás időszakától eltekintve folyamatos.

Gondot okozhat viszont a kikötők üzemeltetése a fővárosban. Még 2012-ben történt, hogy a Várnegyed alatti szakaszon az I. kerület önkormányzata megtiltotta a szállodahajók kikötését a halmozódó szemét és az áramfejlesztő generátorok folyamatos, éjszakai működése miatt. Budapest akkor a teljes rakpartszakaszát saját kezelésbe kívánta venni, az üzemeltető Magyar Kikötő Zrt. ekkor nemzetközi turisztikai botrányt emlegetett. A kikötők üzemeltetésének állami (vagyonkezelői) kézbe adása azonban ezekkel – kellő megegyezés nélkül – a fővárosi törekvésekkel is szembemehet.

Szállodahajók árvízben a Boráros térnél 2013 júniusában

Tény azonban, hogy a szállodahajókon keletkező kommunális szemetet – megfelelő tárolókapacitás, illetve az elszállítás megszervezésének hiánya miatt – Budapesten nem, csak Bécsben tudják eltakarítani. A kikötők szolgáltatási színvonalának növelésébe ez feltétlenül bele kell, hogy tartozzon.

A recept tehát adva van: a kikötők állami tulajdonba vételével (de akkor mi lesz a rakpartok teljes fővárosi tulajdonlásának ötletével?) és felfejlesztésével a hajózást 51 százalékban tulajdonló Magyar Nemzeti vagyonkezelő Zrt. (azaz az állam) többletbevételhez juthat, amelyből a magyar tulajdonú dunai személyhajózásnak is csurranhat-cseppenhet valamicske, ha más nem is, a még üzemelő menetrend szerinti hajójáratok árkiegészítése.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek