Alacsony a vízállás a Panama-csatornán, átkelési pótdíjat vezetnek be

iho/hajózás   ·   2020.01.15. 15:00
panama1cim

A váltakozó csapadékmennyiség miatt a csatorna vízellátásáért elsősorban felelő, mesterségesen felduzzasztott Gatún-tó vízállása történelmi jelentőségű alacsony szintet ért el. Ennek következtében február 15-étől új rendelkezéseket vezetnek be a Panama-csatornánál, hogy fenn lehessen tartani a forgalmat, eközben hosszútávú megbízhatósági megoldásokat is nyújt a fuvarozónak, valamint a vízellátáshoz.

A széleskörű vízvédelmi intézkedések ellenére tavaly az átlagoshoz képest húsz százalékkal kevesebb csapadék esett a térségben, ez az elmúlt hetven év ötödik legszárazabbikává tette 2019-et. Ráadásul mivel az elmúlt évek mindegyike szárazabb volt az átlagnál, az átlaghőmérséklet pedig fél-másfél Celsius fokkal emelkedett, így a vízhozam is tíz százalékkal kevesebb.

A plusz díjak és működési változtatások nélkül a csatorna vízszintje számottevően csökkenhet, ami pedig a Neopanamax és Panamax kategóriájú hajókat kezelő zsilipeket is érintheti. Az intézkedésektől jobb megbízhatóságot remélnek a vízszintet és a tranzitfuvarok menetrendjét érintően.

Az új intézkedések egyike az úgynevezett „édesvízi felár”, melyet minden százhuszonöt láb, vagyis harmincnyolc méternél hosszabb hajónak ki kell majd fizetni. Ezen felül egy másik pluszdíj is lesz, ami a Gatún-tó aktuális vízállásától függően a hajó alapdíjának egy-tíz százalékát teszi majd ki, vagyis ha több a víz, akkor kevesebbet kell kiadni, és vica versa.

A Panama-csatornát vízzel ellátó Gatún-tó rendkívül alacsony vízállása miatt számos pluszköltséget vezetnek be at átkelő hajókra (kép forrása: Daily Mail)

Módosítják a foglalási rendszert is: a napi elérhető foglalási helyek száma huszonhétre változik, megduplázva a kiesések során felkínált mennyiséget. Az átkelőnél a hajóknak a foglalási időszaktól függően maximum negyvennyolc órán belül ki kell fizetni a foglalási díjat: az átlagos merülésű (maximum 27,7 méter) vízi járművek hat helyet, a „szuperek” (legfeljebb 32,6 méter merülésű) tizenhárom helyet, a Neopanamaxoknál pedig továbbra is marad a nyolc hely. Az átkelések előtt három nappal az úgynevezett aukciós folyamat során további egy-egy helyet sorsolnak ki a szuperek és az átlagosok között is. Ennek ellenére a csatorna továbbra is plusz kapacitást fog kínálni, amikor csak lehet, a hajókat érkezésük sorrendjében szolgálják majd ki.

Új fizetnivaló lesz a „hajólátogatás létrehozásának költsége” is, vagyis a tranzitutakra kezelési szolgáltatási díjat számítanak fel a rendszerben történő létrehozáskor: ez a normál vagy nagyobb merülésű hajóknak ötezer dollárba (1,4 millió forint), a százhuszonöt lábnál hosszabb, de 37,7 méternél kisebb merülésű hajóknak ezerötszáz dollárba (bő négyszázezer forint) fog kerülni. Ezt a díjat azonban levonják majd a jármű útdíjából, mihelyst a hajó megkezdi az átkelést. Azonban ha a hajó mégsem kel át, a létrehozási költséget nem térítik vissza. Ezeket a díjakat február 15-éig nem kell megfizetni.

Az új intézkedések lehetővé teszik a csatorna számára, hogy jobban kiszámítsa az átkelőn áthaladó hajók számát és típusát, és azoknak megfelelően oszthatja el a vízkészleteket. A megfelelő tervezés érdekében az ügyfelek valós idejű adatokat kapnak majd a Gatún-tó jelenlegi és várható vízszintjéről, a rendelkezésre álló maximális kapacitásról, valamint átkelés kérése és foglalása során a lehetőségek számáról és típusáról. A tó vízszintjének hivatalos állását és a következő két hónapra várható előrejelzést naponta közzé fogják tenni.

Ezen intézkedéseket azt követően fogadták el, miután megvizsgálták a csatorna működése során felhasznált víz spórolása érdekében eddig bevezetett innovatív technikák hatását. Például a csatorna kereszttöltő zsilipek sorozatát használja, mely az átkelések során vizet helyez át a Panamax zsilipek két sávja között, ezáltal naponta hat átzsilipelésnyi vízmennyiséget takarít meg. A további vízspóroló intézkedések közé tartozik a gatúni vízerőmű energiatermelésének felfüggesztése; a hidraulikus besegítés megszüntetése a Panamax zsilipeknél; tandem zsilipelés, vagyis egyszerre két hajó átzsilipelése, ha a járművel mérete azt lehetővé teszi; valamint víztakarékos medencék használata a Neopanamax zsilipeknél.

Ezen intézkedéseken felül a Panama-csatorna olyan projektekkel bővíti ki beruházási programját, melyek középpontjában a vízellátás közép- és hosszútávú fenntarthatósága áll. A csatorna a bevételének egy részét a jövőben is a vízgyűjtő vízellátási problémájának elemzésére és megoldására fogja fordítani – számol be a Container News.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek