Amikor Hófehérke kilóg a sorból

A Közlekedési Kultúra Napján kigördült a remízből a nagy kedvenc, a 3720-asra számozott prototípus egyirányú, házi csuklós villamos is.
Május második vasárnapján a múlt utáni sóvárgás egyik bevált budapesti kötöttpályás útvonalán a sztár kétségtelenül a bordó-törtfehér színű, 3720-as Bengáli volt. A villamos délután 14 órától a Szent János Kórház és a Csóka utca között rótta a köröket, megjelenésének magyarázata: idén immáron tizedik éve rendezték meg országosan a Közlekedési Kultúra Napját. Ilyenkor a cél magasztos: a közlekedésbiztonság és tudatosság erősítése, valamint a kulturált közlekedési szokások népszerűsítése.


Noha a fővárosban a BKK nosztalgiaszezonja már május elején elstartolt, Hófehérke csak ezúttal merészkedett a fényre, persze a közönség osztatlan örömére. A villamos különleges voltát már többször ecseteltük, de azért néhány szóban most sem árt felhívni a figyelmet arra, hogy egyirányú lévén csak egy vezetőfülkéje van, mindössze háromajtós, és persze ez az első magyar gyártású csuklós villamos: 1961-ben, a kelenföldi Füzesi Árpád Főműhelyben rakták össze.

Magyarországon összesen 181 Bengálit építettek; kezdetben a Füzesiben, aztán bekapcsolódott a gyártásba a MÁV debreceni járműjavítója, majd a Debreceni Közlekedési Vállalat (DKV), ezzel – bármennyire is furcsán hangzik – megelőzték darabszámban a Ganz Ipari Csuklóst.

A konstrukció azonban nem vált be. Harmatgyenge teljesítménye (kezdetben két, egyenként 51,8 kilowattos motorral volt felszerelve a prototípus, amit később plusz hét kilowattal toldottak meg) és elavult műszaki megoldásai miatt a főváros gyorsan, már 1979-ben megszabadult a típustól. A legtovább, 2014-ig Debrecen fordultak elő közforgalomban, ám nosztalgiaüzemben a Bengálik mind a négy honos városában: Budapesten, Debrecenben, Miskolcon és Szegeden is találkozhatunk velük.

* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!