Amikor Hófehérke kilóg a sorból

Simon Zsolt   ·   2025.05.13. 12:00
bkk_kelenfold_bengali3720_nyito

A Közlekedési Kultúra Napján kigördült a remízből a nagy kedvenc, a 3720-asra számozott prototípus egyirányú, házi csuklós villamos is.

Május második vasárnapján a múlt utáni sóvárgás egyik bevált budapesti kötöttpályás útvonalán a sztár kétségtelenül a bordó-törtfehér színű, 3720-as Bengáli volt. A villamos délután 14 órától a Szent János Kórház és a Csóka utca között rótta a köröket, megjelenésének magyarázata: idén immáron tizedik éve rendezték meg országosan a Közlekedési Kultúra Napját. Ilyenkor a cél magasztos: a közlekedésbiztonság és tudatosság erősítése, valamint a kulturált közlekedési szokások népszerűsítése.

„A következő megálló: Döbrentei tér" (fotók: Simon Zsolt)
Csúcsforgalom a Szent Gellért téren, Hófehérke kilóg a sorból

Noha a fővárosban a BKK nosztalgiaszezonja már május elején elstartolt, Hófehérke csak ezúttal merészkedett a fényre, persze a közönség osztatlan örömére. A villamos különleges voltát már többször ecseteltük, de azért néhány szóban most sem árt felhívni a figyelmet arra, hogy egyirányú lévén csak egy vezetőfülkéje van, mindössze háromajtós, és persze ez az első magyar gyártású csuklós villamos: 1961-ben, a kelenföldi Füzesi Árpád Főműhelyben rakták össze.

Ez a kép akár a múlt század hatvanas éveiben is készülhetett volna, egy-két kizökkentő tényezőt leszámítva. A 3720-as épp a Krisztina tér felé robog

Magyarországon összesen 181 Bengálit építettek; kezdetben a Füzesiben, aztán bekapcsolódott a gyártásba a MÁV debreceni járműjavítója, majd a Debreceni Közlekedési Vállalat (DKV), ezzel – bármennyire is furcsán hangzik – megelőzték darabszámban a Ganz Ipari Csuklóst.

MXA a kézben, a Bengáli pedig a Csóka utcai végállomásról húz ki. Irány a kelenföldi kocsiszín deltája!

A konstrukció azonban nem vált be. Harmatgyenge teljesítménye (kezdetben két, egyenként 51,8 kilowattos motorral volt felszerelve a prototípus, amit később plusz hét kilowattal toldottak meg) és elavult műszaki megoldásai miatt a főváros gyorsan, már 1979-ben megszabadult a típustól. A legtovább, 2014-ig Debrecen fordultak elő közforgalomban, ám nosztalgiaüzemben a Bengálik mind a négy honos városában: Budapesten, Debrecenben, Miskolcon és Szegeden is találkozhatunk velük.

Érkezés a Széll Kálmán térre. Ez volt az utolsó útja, a négy kör helyett csak hármat volt képes megtenni, az utolsó műszaki hibára hivatkozva elmaradt
(Nyitóképünkön: Simon Zsolt felvételén a Széll Kálmán teret hagyja maga mögött a 3720-as kocsi, háttérben a Postapalota csúcsosodik)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Városi vasút

Kilencvenéves a moszkvai metró

iho/vasút   ·   2025.05.10. 12:00

Az első, 11,2 kilométer hosszú vonalat 1935. május 19-én nyitották meg tizenhárom állomással. Akkor naponta 177 ezer utas használta, a mára tizenhat vonalból álló hálózatot napjainkban már 8,2 millióan veszik igénybe.