Automatikus üzem már a fogaskerekű vasutakon is

iho/vasút   ·   2022.09.28. 15:00
stadler_appenzellerbahnen

A Stadler a svájci Appenzeller Bahnennek épít meg egy fogasléces kocsit a Rheineck–Walzenhausen vonalra, a jármű várhatóan 2026-ban állhat forgalomba.

Az Appenzeller Bahnen (AB) a vonalon jelenleg egy meglehetősen koros, több mint 64 éves fogaskerekű járművet üzemeltet, mely már jócskán megérett a cserére. A társaság a Stadlert bízta meg az új kocsi gyártásával és szállításával. A felek a napokban írtak alá a megállapodást, melynek értelmében a Stadler kommunikáció-alapú vonatvezérlő rendszerével (CBTC) is ellátja a kocsit.

A beruházás során a svájci gyártó elsőnek lát el hegyi vasúti járművet vonatvezérlő rendszerével, mely lehetővé teszi az automatikus, vezető nélküli üzemet, a rendszer kibővítésétől függően. A Stadler a legmagasabb, négyes szintű (GoA4) rendszert telepíti fel, ennek köszönhetően az új kocsi lesz a világ első teljesen automatikus üzemű adhéziós fogaskerekű vasúti járműve. A technológia lehetővé teszi a vezető nélküli közlekedést, így nem lesz szükség fedélzeti személyzetre, minden funkció automatikusan fog zajlani – szükség esetén viszont az AB emberei az üzemeltetési központból távoli eléréssel beavatkozhatnak.

Teljesen automatikus üzemű vasutak már üzemelnek alagutakban vagy zárt vágányrendszereken, ahol az akadályok okozta veszélyek biztonsággal kizárhatók. Ilyen például a lausanne-i metró Svájcban. Világszerte már több tucat vasutat üzemeltetnek zárt rendszerként, ahol a pályát figyelik, hogy ne forduljanak elő akadályok. A Rheineck–Walzenhausen vonalon a tervek szerint 2026-ban forgalomba álló új jármű azonban teljesen automatizált lesz, mely nyílt rendszerben, szabad környezetben közlekedik. A CBTC-megoldásnak ezért a pálya figyelésének és az akadályok észlelésének feladatát is át kell vennie.

A Stadler szerint a Rheineck–Walzenhausen vonalon megvalósuló automatizált, vezető nélküli üzem mérföldkő lesz a vasúti közlekedés digitalizálásában. A projekt értékes úttörő munkát fog jelenteni a városközi vasúti útvonalak automatizált közlekedése előtt, melynek eredményéből a vasúti digitalizációs beruházások világszerte profitálni fognak.

(Nyitóképünkön az Appenzeller Bahnennak szállítandó fogaskerekű kocsi látványterve. Kép forrása: Stadler Rail)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek