Az Alstom cáfolja, hogy félkész járműveket szállított volna Budapestre

iho   ·   2014.02.05. 15:25

Amint mi is beszámoltunk róla, a Népszabadság azt állította, hogy csúszik a 4-es metró átadása, a sötétüzemteszt sem halad jól.

Az Alstom Transport állásfoglalást tett közzé, amelyben tételesen cáfolja az újság állításait. A cég válaszát teljes egészében közöljük.

Az Alstom Transport állásfoglalása

A Népszabadság 2014. február 3-i cikke valótlanul állítja, hogy „az Alstom »félkész« járműveket szállított Budapestre”.

A cikk állításával szemben a tény az, hogy a 4-es metróvonalra szállított Metropolis metrószerelvények rendelkeznek a Nemzeti Közlekedési Hatóság által kiadott típusengedéllyel, ami azt jelenti, hogy megfelelnek a hatályos magyar jogszabályoknak és műszaki előírásoknak. Ezen túlmenően, minden egyes Budapestre leszállított metrószerelvény rendelkezik a Budapesti Közlekedési Vállalat által kiadott ún. Üzemeltetési Bizonyítvánnyal, ami azt igazolja, hogy az egyes szerelvények megfelelnek az NKH típusengedélyében előírt műszaki feltételeknek, továbbá pedig azt, hogy sikeresen elvégezték rajtuk a forgalomba állításhoz szükséges teszteket.

A Népszabadság cikke ezen túlmenően azt a hamis látszatot kelti, hogy „a szerelvényeken nem végeztek próbafutásokat”.

Ezzel szemben tény, hogy az M4 járművek prototípusa a típusengedély megszerzése előtt több mint 15 000 km-t teljesített tesztüzemben. Ezt követően, a Budapestre szállított szériajárművek mindegyikének legalább 1000 km-t kellett hibátlanul futnia a 4-es metró vonalán a Budapesten elvégzett tartampróbák során. E tesztek és ellenőrzések sikeres megvalósítását követően a Nemzeti Közlekedési Hatóság mind a 15 szerelvényre kiadta az Üzembehelyezési Engedélyt.

A ténybeli tévedések mellett a Népszabadság cikke azt a hamis látszatot is kelti, hogy a tesztüzemben korábban előfordult jelenségek („a járművek túlfutnak a megállón, nem arra indulnak el, amerre kellene, az ajtók a másik oldalon nyílnak”) a járművek hibáiból adódnak.

Ezzel szemben a valóság az, hogy a 4-es metróvonal szerelvényeit nem az Alstom által gyártott és telepített automatika vezérli, a szerelvények tehát az automata vonatvezérlő rendszer utasításait „hajtják végre”. A tesztek egyébként éppen azt a célt szolgálják, hogy e két rendszer összehangolása megtörténjen és a tesztek során egyébként természetszerűleg előforduló műszaki jelenségek beazonosíthatók, majd kiküszöbölhetők legyenek.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Földrengés helyett útkeresés a vasúti árufuvarozásban

T. Hámori Ferenc   ·   2024.02.19. 15:00

Két éve még „földrengést” vártak a vasúti áruszállításban érdekelt társaságok a vontatási energia árának drasztikus emelkedése miatt. Bár az áramár csökkent, a kargócégeket továbbra is foglalkoztatja a fuvardíj-kalkuláció tervezhetőségének kérdése, de még ennél is jobban az, hogy a honi vasút infrastruktúrájának állapota erősen kifogásolható, a lassújelek, a tengelyterhelés-korlátozások pedig nem előnyükre befolyásolják a társaságok működési eredményeit.