Az Audiban bízik a gönyűi kikötő
A gönyűi iparvágányt március végétől üzemeltetésébe veszi a MÁV Zrt., ráadásul az Audi új logisztikai központjával kapcsolatban is a híradásokba került a Győr melletti kikötő.
Pintér Ákos, a Győr-Gönyű Kikötő Zrt. vezérigazgatója megkeresésünkre elmondta, hogy a trimodális logisztikai központ szempontjából önmagában az is üdvözlendő, hogy háromévnyi huzavona után végre a MÁV-hoz kerül az iparvágány. A kikötőhöz vezető vasútvonalat és a rendező vágányait uniós források bevonásával, milliárdokért újították fel, az utóbbi években azonban vasúti kocsik tárolása volt az egyetlen jelentős funkciója.
Pintér szerint a kikötő megbízói szívesen igénybe vennék a vasúti kapcsolatot, ez azonban tisztán anyagi kérdés: ha az iparvágány kiszolgálása drága, akkor a szállítmányozóknak jobban megéri közúton szállítani. Mivel március végétől a MÁV üzemelteti az iparvágány kikötőig tartó szakaszát, így a kerítésig az országos hálózaton érvényes tarifák lesznek érvényesek. Saját kezelésű iparvágányán jóval olcsóbbak a MÁV szolgáltatási díjai.
A kikötő szempontjából az lenne a legelőnyösebb, ha a belső vágányhálózatot is a MÁV üzemeltetné, hiszen így tovább apadnának a vasúti kiszolgálás költségei. Ha mindez nem valósul meg, akkor a kikötő ügyfelei kénytelenek lesznek szintén a MÁV-tól, de jóval drágábban tolatásokat vásárolni. Alternatív megoldásként szóba jöhet, hogy egy magánvasút fogja kiszolgálni a kikötői vágányhálózatot, hasonlóan az LCH tevékenységéhez az Audi győri vagy a Mercedes kecskeméti iparvágányán.
Pintér Ákos szerint a kikötő és az iparvágány szempontjából is hatalmas előrelépést jelentene, ha az Audi tervezett logisztikai központja Győrben, egészen pontosan a gönyűi kikötő tőszomszédságában létesülne. A vezérigazgató prognózisa szerint a logisztikai központ iparvonzó hatása miatt a MÁV Zrt. könnyebben hajlana a kikötői vágányhálózat üzemeltetésére, ráadásul – szolgáltatótól függetlenül – a vasúti szállítmányozóknak is vonzóbb célpont lenne Gönyű.