Megindulhatott a légiforgalom: az első Li-2-esek érkezése

Földesi László   ·   2011.08.04. 11:00
feri_400

1946. március 29-én írták alá azt az egyezményt, mellyel létrejött a Malév jogelődje, a Maszovlet. Az alaptőkéből csak 40 részvényt jegyeztek készpénzben, a többit a magyar és a szovjet állam apportja fedezte. E megállapodás alapján érkezett meg 65 évvel ezelőtt, 1946. augusztus 4-én a Budaörsi repülőtérre az első öt ezüstszínű, akkor még felség- és lajstromjel nélküli Li-2-es utasszállító.

A gépek festés és lajstromjel nélkül érkeztek

A korabeli újságok nagy terjedelemben foglalkoztak a gépátvétellel, melyre meghívták a hazai sajtó képviselőit. A Li-2-esek hivatalos bemutatójára azonban csak augusztus 17-én került sor. Az esemény jelentőségét mutatja, hogy ebből az alkalomból Budaörsre látogatott többek között Tildy Zoltán köztársasági elnök, Szviridov altábornagy, a Szövetséges Ellenőrző Bizottság vezetője, Nagy Ferenc miniszterelnök és Szakasits Árpád miniszterelnök-helyettes, hét miniszter, valamint számos államtitkár és minisztériumi főosztályvezető. A hivatalos aktuson a szovjet állam képviseletében Szoboljev kereskedelmi tanácsos adta át Gerő Ernő közlekedési miniszternek a repülőgépeket, majd ezt követően a vendégek sétarepülésen vettek részt.

Li-2-es karbantartás Budaörsön

A Li-2-es a világ első kétmotoros, teljesen fémépítésű, héjszerkezetű, nagy sorozatban épült forgalmi gépe, a DC-3-as, illetve C-47-es „Dakota” szovjet változata volt. Az 1945-ben beszüntetett gyártásig a Douglas Aircraft Company 607 darab polgári és 9824 darab katonai célú DC-3-ast és C-47-est épített. A Szovjetunió 1936-ban vásárolta meg a DC-3-as mintapéldányait és a gép gyártási jogát. A metrikus szabványok szerint módosított, szovjet motorral felszerelt változat először a PSz-84, majd 1942 szeptemberétől a Li-2 típusjelzést kapta, s a gépet csaknem 5000 példányban, közel két évtizeden át gyártották.

A HA-LID a pécsi repülőtéren

A polgári repülés számára készült, 21 személyes Li-2P hangszigetelt utastérrel, toalettel, valamint egyéni világítással és szellőztető rendszerrel rendelkezett, míg a Li-2T teherszállítók nagyméretű rakodóajtóval és megerősített padlóval készültek. A szovjet érdekszférába tartozó országok – az NDK és Kuba kivételével – egyaránt üzemeltettek polgári és katonai változatú Li-2-eseket.

Ünnepélyes járatnyitás 1946. október 15-én

1946. október 15-én ünnepélyes külsőségek között indították el a Budaörsről Szombathelyre és Debrecenbe az első két menetrend szerinti járatot. A belföldi forgalom csúcspontját az 1954-es nyári szezon jelentette, amikor a Maszovlet-járatok már 11 belföldi várost kötöttek össze Budapesttel, illetve részben egymással. A Li-2-esekkel rendszeresen végeztek áruszállítást, s a gépeiket különleges feladatokra is gyakran igénybe vették. 1955. április 30-án például nyolc magyar ejtőernyős, 6270 méter magasból rekordugrást hajtott végre a Malév egyik Li-2-es gépéből.

A magyar légierőben a sokoldalúan hasznosítható, „Teve” kódjelű Li-2-eseket 1949 és 1975 között kormánygépként, teherszállításra, ejtőernyős ugratásra, térképészeti célú légifotózásra és célzsák vontatására használták, az egyik átalakított gép pedig „repülő tanteremként” megfigyelők (navigátorok) kiképzését szolgálta.

Az ötvenes évek elején 21-ről 14-re csökkent az ülések száma

1957-ben a Malév már 20 darab Li-2-essel rendelkezett, mert a magyar légierő időközben 13 gépet átadott a légitársaságnak, de az 1960-as évek elejére az Il-14-esek és Il-18-asok fokozatosan kiszorították az elavult típust, amelyet 1963-ban végleg kivontak a forgalomból. Az üzemképes gépek közül néhányat átadtak a légierőnek és a sportrepülésnek, a kiselejtezett Li-2-esek egy részét pedig magyarországi nagyvárosok parkjaiban helyezték el.

A HA-LIX Ferihegy 60 éves évfordulóján

1946-tól 1963-ig a magyar polgári repülés összesen 25 Li-2-est üzemeltetett. Közülük az 1993-ban létrejött Goldtimer Alapítványnak sikerült újjáépítenie a HA-LIX lajstromjelű gépet, amely négyévi munka után, 2001. szeptember 21-én emelkedett újra a levegőbe. Az alapítvány azóta a Li-2-essel Magyarországon és külföldön végez bemutató- és emlékrepüléseket, nosztalgiajáratokat és sétarepültetést.

Kapcsolódó hírek