Az év embere: Elon Musk, aki életet lehelt az amerikai űrprogramba

iho/repülés   ·   2021.12.15. 12:00
spacex03

A világ leggazdagabb embere elnyerte a következő holdraszállás esélyét, és valóban emberiség-méretekben gondolkodik.

A Time döntése arról szólt, hogy ez az ember egyszerre próbálja az emberiséget ismét a Holdra de utána a Marsra repíteni, ahogy ő mondja, bolygóközi fajjá tenni, miközben komoly erőfeszítéseket tesz annak érdekében, hogy itt a Földön is jobban éljünk. Az elektromos autótól a Mars-rakétáig, nagyon durván és leegyszerűsítve így lehet összefoglalni a működését.

Aminek talán legtalálóbb szimbóluma az volt, amikor a világ jelenlegi legnagyobb teljesítményű hordozórakétája, a Falcon Heavy nem is Föld, hanem Nap körüli pályára állította a hasznos terhét, ami ennek a kísérleti indításnak a jegyében nem volt más, mint Musk meggypiros Tesla Roadstere, egy Csillagembernek becézett szkafanderes bábuval. Nem túlzás, hogy ez a figura a SpaceX és a Tesla tulajdonosénak, alapítójának elemi aspirációit szimbolizálta...

Világos, hogy az aviatika világa elsősorban az űrrepülésben elért tényleg elképesztő eredményeivel kommentálja a választást. Röviden és kissé lakonikusan az a megfogalmazás is megjelent, hogy Musk lehelt életet a halódó hivatalos amerikai űrprogramba: tény, hogy kevesen vették biztosra, akár az utolsó, 2012-es űrsikló-repülés idején, hogy Amerika visszatérése az emberes űrrepülésre egy víziókkal megáldott fiatalember alapította magáncég alkotása lesz. Nos, a Dragon már nem az első sikeres, komoly hiba nélküli útját teljesítette a Nemzetközi Űrállomásra, először teherűrhajóként, majd embereket szállító eszközként, mint az Egyesült Államok űrprogramjának szerves része, de közben a SpaceX külön elképzeléseinek bázisán is. Például amikor nemcsak váltószemélyzetet vitt az ISS-re – jövőre már orosz űrhajós is utazik a fedélzetén – hanem teljesen „civil” csapatot, és, megint egy jellemző mozzanat, ennek a repülésnek a révén 150 milliós támogatást sikerült összeszedni egy gyermekkórház és kutatóközpont számára.

Ami az alapvető változást hozta, az az újra felhasználható űreszközök, mint maga a Dragon űrhajó, és főképp a Falcon hordozórakéta fokozat. Mindezidáig kilencven alkalommal sikerült visszahozni a szerkezeteket, amelyek az űreszközöket pályára állították, és 72-szer sikerült többször is felhasználni ezeket a rakétákat, amelyek a korábbi konstrukciók esetében kiégve a tengerbe vesztek.

1972 után először léphet ember a Hold felszínére, jelenlegi tervek szerint 2025-ben az Artemis-program keretéven, a holdraszállás eszközeit megint csak a SpaceX készíti majd. Érdekes mód kevesebb szó esik a cég által időről időre felbocsájtott Starlink műhold-csoportokról, amelyek alacsony pályán keringve képesek egy-egy zóna közvetlen, szélessávú internet- és kommunikációs kapcsolatait biztosítani.

Most ideje javát a Texas állambeli Boca Chica bázison tölti, ahol készül a Mars-repülések teljesen új, hatalmas teljesítményű, acél-borítású rakéta-űrhajója, a Starship, amelynek a visszatérő rendszere még koránt sem tökéletes, de gondoljunk arra, hogy hiába somolyogtak sokan, amikor a Falconok eleinte fel-fel robbantak, amint megpróbáltak simán visszaereszkedni a tengeri leszálló bárkákra, most már szinte rutinművelet a sima leszállás.

És még lehetne sorolni Musk vállalkozásait az aszteroid-elhárítástól mesterséges intelligenciától a földalatti hálózatokba bujtatott közlekedési rendszerig. Ennél sokoldalúbb figurát csak Verne regényeiben lehet találni, no meg a reneszánsz óriásaiban, a különbség az, hogy ez a dél-afrikai származású 51 éves, hol bohócnak, hol zseninek becézett ember a valóságban meg is alkotja, amit ő és csapat elgondol.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.