Az Ibis Fehéroroszországba repül?

MTI   ·   2011.07.19. 18:50
ae270cr

Nagy valószínűséggel Fehéroroszországé lesz az Ae 270 elnevezésű légcsavaros cseh szállító repülőgép projektje, amelyet a légi közlekedési technikát gyártó Aero Vodochody részvénytársaság fejlesztett ki - közölte az iHNed vezető cseh gazdasági hírportál.

A portál értesülése szerint az Ae 270 szállító repülőgép projektje iránt nyolc külföldi cég érdeklődött, de a legnagyobb esélye a sikerre Fehéroroszországnak van. Azt, hogy a cseh-fehérorosz üzleti tárgyalások már a vége felé közelednek, a cseh ipari és kereskedelmi minisztérium és az Aero Vodochody illetékesei egyaránt megerősítették a portálnak.
A tranzakció értéke 3,5 milliárd korona, s a szerződést várhatóan szeptemberben írják alá.

A kiszivárgott értesülések szerint az Aero Vodochody néhány évig műszaki és technológiai segítséget nyújt a fehéroroszoknak, s az elképzelések szerint az új gyárat is cseh cégek építenék fel Fehéroroszországban. Piaci elemzők szerint ez lesz a rendszerváltás utáni legnagyobb értékű cseh-fehérorosz tranzakció.

Az Ae 270 elnevezésű, Ibisként illetve Spirit fantázianéven is futó  légcsavaros szállító repülőgépet az Aero Vodochody a kilencvenes években fejlesztette ki mintegy kétmilliárd koronás költséggel. A repülőgép - amely a civil és katonai szférában egyaránt használható - azonban soha nem került sorozatgyártásba, csak néhány darab készült el belőle.

Az Ibist akkor mutatták be az egyik kecskeméti repülőnapon, amikor még egy tajvani céggel futott, vagy inkább döcögött a program 50-50 százalékos megosztással. 2007-ben aztán a tajvaniak kiléptek az együttműködésből, egy akkori névtelen nyilatkozó szerint az együttműködés inkább volt politikai indíttatású, azért is futott zátonyra.

Az Ae 270 a svájci Pilatus PC-12-es versenytársának indult, a jól bevált Pratt&Whitney Canada PT6A-os hajtómű egyik változatával szerelték fel, kétfőnyi személyzettel nyolc utas szállítására volt alkalmas, 500 kilométer/órás maximális sebességgel.

Az Aero Vodochody néhány éve úgy döntött, hogy kizárólag katonai légi technikával fog foglalkozni, ezért néhány régebbi projektjét eladja.
„Értékesítettünk és értelmet adtunk egy olyan projektnek, amely másképpen már nem valósult volna meg” - mondta az iHNed hírportálnak Ladislav Simek, az Aero Vodochody elnöke.

Kapcsolódó hírek