Az önhibáján kívül három órát késő Nohab

Simon Zsolt   ·   2025.02.12. 08:30
_nohab_veszpremvarsany_

Ez az eset azok közé tartozott, amikor akadt, aki önző módon örvendett a vonat elverésének. Helyzetjelentés a franciavágási fatelep kiszolgálásáról.

Franciavágás a Bakony lábánál, a Pápát Zirccel összekötő közút mellett, Pápától 15 kilométer távolságra fekszik, az erdészet kötelékében működő fűrészárugyára hozzávetőleg 14 hektáron terül el. Fekvése a jó minőségű és összetételű alapanyag, azaz a bakonyi fa közelsége, valamint az országos közúti és vasúti hálózathoz való kedvező kapcsolódása miatt ideális.

A fatelep vasúti kiszolgálása zajlik is rendületlenül, dacára annak, hogy a 13-as Pápa–Környe vonalon 2007 márciusában megszűnt a személyforgalom. A faáru elszállíthatósága érdekében a pályát 2021-ben Franciavágás, és a 11-es számú, Győr–Veszprém vasútvonal menténi is fekvő Veszprémvarsány között felújították; a szakaszt meggondolt tempóban, hússzal járhatják be az elegyek. Franciavágás és Pápa között a vonal ki van zárva a forgalomból, ezért a tehervonatok Győr-rendezőből érkeznek Franciavágásra.  Amennyiben az emlékezetünk nem csal, a vonalszakaszon az utolsó személyvonatok a Cuha-völgyi Bakonyvasút Szövetség, illetve a vasút híveiből verbuválódott Kunsági Vasúttúra csoport által szervezett különmenetként 2022 márciusában közlekedtek.

A Rail Cargo Hungaria megbízásából dunaújvárosi tartalékszolgálatot ellátó 021-es Nohab február tizedikén, hétfőn járt Franciavágáson – jót tehetett neki egy kis mozgás, mivel Újvárosban (a paksi cementfuvarok csillapodtával) nem akadt dolga, szemtanúk állítása szerint másodika óta meg sem mozdult.

A már Győr felé igyekvő Ketty rakott favonatával, Écs magasságában. Háttérben: a Szent Márton-hegyen magasodó Pannonhalmi Főapátság. A késést sikerült lefaragni csaknem két és félórára, a lemenő napfény pedig még éppen hogy nyaldosta a Nohab elejét. A szerző, egyben a felvételek készítője – az összes, a plusz miatt esetleg bosszankodó érintett belátását kérve – érthetően örvendett a késéssel összefüggésben konstatálható, kedvező fényviszonyoknak

Ketty a nap hajnalán indult Dunaújvárosból. Székesfehérváron új vezér vette át a kontroller kezelését, majd irány Győr! A rendezőben felvette vonatát, de a menetrendjében rögzítettekhez képest – a fékpróbát és a készre jelentést követően – csak kereken három óra késéssel sikerült elindulnia Franciavágásra. Haladását a személyvonatok is akadályozták, ezért csupán délre érkezett meg Veszprémvarsányba, ahonnan már a 13-ason haladhatott tovább 12 kocsis, üres kocsikból vonatával egészen a fatelepre. Itt a kocsikat kicserélték rakottakra, ezzel viszont sok időt lehetett nyerni, így a nohabos menet visszaúton már csak két és fél óra pluszt szenvedett el!

Nyitóképünkön: a február 10-én, délben Veszprémvarsányba megérkező tizenkét kocsis elegy (fotók: Simon Zsolt)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek