Az ország, ahol jobb buszozni, mint vonatozni

iho/vasút   ·   2023.02.16. 09:00
portugal-tren-porto

Na, azért nem minden esetben és az összes viszonylaton, de azért érződik, hogy a politika a kötött pálya helyett sokáig a közutat preferálta. Portugáliáról van szó.

Persze, lehetne számos egyéb uniós tagországról is, de most éppen Portugáliában készült felmérés a témában. Az ECO portugál gazdasági lap elemzése szerint ugyanis az expressz buszjáratok gyakran felülmúlják a távolsági vonatokat az utazási időt illetően. A buszok az elemzett 59 útvonalból 29 esetben gyorsabban érkeznek meg A-ból B-be, mint a vonat. Következtetés: mindez a több évtizedes, a közutaknak a vasúttal szembeni előtérbe helyezésének eredménye.

Az autóbuszok kedvezőbb menettartama különösen a tengerparttól, ahol a legmagasabb a népsűrűség, az ország belsejébe induló járatok esetében feltűnő. Példa: Lisszabon és Covilhã között három és negyedórát kell buszozni, mindezt 16 és fél eurós viteldíj ellenében. A vonaton – a 2009-ban kezdődött korszerűsítés után a teljes hosszában tavalyelőtt a forgalomnak visszadott Beira Baixa vonalon – többet kell fizetni, és a menettartam is hosszabb: 17 perccel. Ráadásul akik a vonatot választják, azoknak többnyire át is kell szállniuk. Ennek az az egyik oka, hogy a portugál vasútvonalak kialakítása alapvetően sugárirányú. A buszokra engedélyezett maximális tempó Portugáliában száz kilométer per óra, miközben a normál nyomtávon közlekedő Alfa Pendular nagysebességű, billenőszekrényes villamos motorvonatok sebességét 220 kilométer per órában maximalizálták. Ám az Alfa Pendular csak üdítő kivétel, a többi vonalon marad a kocogás, a pálya arrafelé is tele van lassújelekkel. 

Portugália vasúthálózatának teljes hossza 3621,6 kilométer. A hálózatnak azonban csak körülbelül háromötödén, 2527 kilométeren van forgalom, a kilencszáz állomásból, megállóhelyből mindössze 563 üzemel. Az országban huzamosabb ideje az autópályák fejlesztése van fókuszban, 1981 és 2011 között a gyorsforgalmi utakra fordított beruházások összege négyszer akkora volt, mint amennyit a vasút kapott; az infrastrukturális költségvetés mindössze hét százaléka ment kötött pályára. Meglepő ezek után, hogy a vasút gyengébben teljesít?

Az elemzés szerzői szerint a vasúti beruházások elégtelensége társadalmi-gazdasági szinten is hatással van az országra. Az autópályaépítések előtérbe helyezése nemcsak azzal járt, hogy a lakosság és a gazdasági tevékenység az ország tengerpartjára összpontosult, hanem felerősítette a nagyvárosi területeken a szuburbanizáció jelenségét, és az egyes régiókban fokozta a szétszórt városi terjeszkedés dinamikáját. Portugália azzal csökkenthette volna közúti szállítástól való függőséget, ha integrálódik az ibériai és európai hálózatba. Az új vonalak kétségtelenül már normál nyomtávon épülnek, ám ezek a személyszállítás igényeit elégítik ki, és a közlekedéspolitikai akarat sem egyértelmű.

Az emberek már szkeptikusan fogadják a számtalan hangzatos összeurópai kinyilatkoztatást a vasúti közlekedés priorizálásáról, az egységes európai vasúti térség kialakításáról. Két esztendeje a vasút európai éve alkalmából teljes kontinenst átvonatozta a Connecting Europe Expressz, hogy hirdesse a vasúti közeledés előnyeit, környezetkímélő voltát, megbízhatóságát (ésatöbbi). És miközben ezek a megállapítások mind igazak, a közút megállíthatalnaul tör előre, a vasút részesedése a modal splitből egyre hanyatlik... Az említett demóvonat Lisszabonból indult, ennek apropóján fogalmazódott Portugália végül tavaly, az év végén elfogadott nemzeti vasúti terve. Ez egyfajta vasútrehabilitációt fogalmaz meg, és 2050-re visszahozná a vonatokat azokban a körzetekben, ahol közlekedésüket felfüggesztették, egyúttal valódi összekapcsolt vasúti hálózatot építene ki. De minden terv annyit ér, mint amennyit megvalósítanak belőle. Ezúttal is félő ugyanis, hogy a dokumentum csupán útmutató, mivel hiányzik belőle az egyértelmű ütemterv és a beruházásokat alátámasztó pénzügyi főterv. Így aztán várni kell, hogy a portugál vasúti hálózat újjáélesztéséhez szükséges beruházások beváltják-e a nagyívű elképzelésekhez fűzött reményeket.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek