Az új magyar katonai gép, egy vérbeli business-jet
A főleg nagy távolságú és nagyobb létszámú, gyors személyszállításra alkalmas Airbus A319-es februári érkezése után a hétvégén Kecskeméten újabb típus, a Dassault Falcon 7X csatlakozott a honvédség látványosan bővülő légiszállító flottájához – adta hírül a hazai katonai repülés szakértőjének, Zord Gábor Lászlónak a blogja.
Az esemény nem teljesen számít meglepetésnek, már voltak korábbi kiszivárogtatások arról, hogy az Airbusok érkezésekor közöltekkel ellentétben, miszerint a szállítógép-flotta következő beszerzése már „igazi” katonai szállítógép lesz, vagyis nagy raktérrel és nem utaskabinnal, hátsó rámpával épült, nem szilárd burkolatú pályán is alkalmazható, teherszállító és ejtőernyős feladatokra is megfelelő típus, ami most érkezett Kecskemétre, az egy ízig-vérig VIP-repülésekre szánt, nagy hatótávolságú, nagykabinos business-jet.
A blog szerint „tulajdonképpen normalizálódásnak vagyunk a tanúi. A Magyar Honvédség »csupán« ténylegesen képessé válik törvényben lefektetett kötelezettségei (Honvédelmi Törvény, Az egyes védett személyek állami légijárművel történő szállításáról szóló 47/2005. HM–BM–GKM–KüM–MeHVM együttes utasítás), doktrínában leírt feladatai végrehajtására”.
A HM a blog híradása szerint fontosnak tartotta kiemelni, hogy nem, illetve az eddigi kommunikációs vonalat követve: ezúttal sem kormánygépről van szó: hiszen a gépet „a honvédség üzemelteti, a honvédség feladatrendszerében szereplő tevékenységet végez majd, beleértve a futár- és személyszállítási feladatokat. De őszintén szólva, a lényeget illetően mindegy is: végre itt van az eddigi bérlések nemzeti kézben lévő, szuverén alternatívája” – hangzik az értékelés.
Kétségtelen, hogy a magyar kormányfő a korábbi években utazásaihoz viszonylag sűrűn vette igénybe, bérbe a francia gépcsalád egy korábbi változatát, amelynek tulajdonosa az OTP-vezér Csányi Sándor volt.
A Dassault Falcon-családját a világ aviatikai közvéleménye a kategória egyik csúcs-típusának tekinti. A business-jetek többségével szemben nem két, hanem három hajtóműve van, ami persze „helyből” megugrasztja az üzemeltetési költségeket, a fogyasztás mellett a karbantartás és az alkatrész-igény szintjén is. A hatótávolsága 11 ezer kilométer körüli, ehhez persze valamivel csökkenteni kell az utazósebességet a maximális Mach 0.9-ről 0.8-ra, az utasok száma ilyenkor nyolc lehet (egy most eladásra szánt gép például tizenöt utasra van berendezve). Az 1,8 méteres magasságú kabin kényelmes utazást jelent, a személyzetet három főben adják meg, opció a zuhanyozó és a második toalett. A gép természetesen digitális repülésvezérléssel készül, amelynek kidolgozásában szerepe volt a Dassault fly-by-wire harci gépei fejlesztési tapasztalatainak is. A hatótávolsághoz képest a három hajtómű ereje viszonylag rövid, 1700 méteres pályákról is lehetővé teszi a felszállást teljes felszállósúly mellett, tengerszinten, a leszállási úthossz ugyancsak kedvező.
A paraméterek tehát úgymond rendben vannak, de ez feltehetően a beszerzéssel kapcsolatos várható vitákat nem fogja leblokkolni. Szakértő kollégánk, Kelecsényi István rövid értékeléséből azt érdemes kiemelni, hogyan kell értelmezni azt a visszatérő utalást a HM részéről, miszerint más célokra, elektronikus adatgyűjtésre is hasznosítható a gép:
A beszerzés indokolt volt, mivel az állami méltóságok/közszolgák szállítása a Honvédség légi haderőnemének feladata. A nagyméretű és befogadóképessége Airbus A319-cel kisebb húsz fő alatti küldöttségek szállítása nem rentábilis. A most beszerzett üzleti repülőgéppel mindez viszonylag olcsón megoldható. A Falcon7X-nek létezik SIGINT felderítő változata is, különféle szenzorokkal, érzékelőkkel. Ez a változat azonban nem alkalmas személyszállításra, hiszen az utasülések helyére munkaállomásokat építenek be a kezelőszemélyzetnek. Ilyen repülőgépe van például a Norvég Királyi Légierőnek is DA-20 típusjelzéssel. A magyar haderő részére beszerzett repülőgépben viszont maximum a polgári repülőgépektől annyi eltérés lehet, hogy katonai kommunikációs eszközöket, IFF-et szerelnek. Valószínűleg ellen-tevékenység rendszerek sem kerülnek bele.
A szállító repülőgépflotta modernizálásába már csak a tényleges csapatszállító repülőgép hiányzik (a kormányzati kommunikáció rámpás csapatszállító repülőgépnek nevezi.) Nos ezek beszerzésére a szaktárca szintén 2018-at jelölte meg.
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!