Boeing vs. Airbus: párviadal Ázsiában
Csaknem egy időben vehette át a vietnami nemzeti légitársaság első A350-esét és első B-787-esét, vagyis az ázsiai ország az elérhető legmodernebb technikával erősíti a flottáját, mindkét nagy gyártótól. Mint ahogy mindkét nagy gyártónak kulcskérdés, hogy a feltörekvő ázsiai hatalom megrendelésekkel erősítse pozíciójukat Ázsiában.
A Vietnam Airlines 787-ese egyébként hatalmas reklámot csapott mind a Boeing, mind a légitársaság számára, hiszen ez a gép repülte el a párizsi szalonon a valóban lélegzetelállító bemutató programot, a rakétaszerű elemelkedéssel és más izgalmas műrepülésszerű figurákkal. Az átadási ünnepség a Vietnami Kommunista Párt főtitkárának jelenlétében zajlott, és érdekes mód, a politikus és az amerikai elnök tárgyalásinak érdekes momentumaként, nem az everetti átadó központban, vagy valamelyik nagy vietnami légikikötőben, hanem Washingtonban, a Ronald Reagan repülőtéren.
A légitársaság tizenkilenc példányt rendelt az Álomgépből, de ami ennél is fontosabb talán, megszületett a megállapodás – még nem konkrét szerződés – nemcsak további nyolc 787-es, hanem nyolc 777X megvásárlásáról is, vagyis a vietnami társaság üzemeltetője lesz a Boeing legújabb, nagy hatótávolságú, nagy befogadóképességű típusának is.
Néhány nappal korábban repült át Hanoiba az első A350-es, és ezzel a légitársaság a Qatar után (a dohai cég már négyet repül) a második üzemeltetője lesz az európaiak új típusának. A vietnamiak tizennégy példányt használnak majd, tízet közvetlen vásárlóként, négyet bérbeadási konstrukcióban, ez az első gép is az AerCap tulajdona: kevesen tudják, de ez a lízingcég birtokolja a legtöbb Airbust, eddig összesen 945 európai gyártmányú gép került forgalomba a közvetítésével.
Az ázsiai piac feletti dominanciáért folyó harc egyik fontos eszköze lehet az európai gyártónak egy új A330-as telephely kiépítése Kínában. Ellentétben egyes hazai híradásokkal, nem összeszerelésre, hanem befejező műveletek elvégzésére építenek 150 millió eurós beruházással központot Tiencsinben, közvetlenül a valóban teljes gépek összeszerelését végző A320-as gyártóközpont mellett. Vagyis a Toulouse-ban elkészült úgynevezett „zöld” A330-asokat átrepülik ide, megkapják a gépek a festést és a kabinok belső berendezését, itt végezhetik a hajtóműpróbákat és a berepülés utolsó fázisát, majd itt történhet maga az átadás is az új tulajdonosoknak – különösképp természetesen a kínai felhasználóknak.
A megállapodást a kínai miniszterelnök jelenlétében Toulouse-ban írták alá, két nappal azután, hogy egy másik fontos megállapodás keretében Kína negyvenöt A330-as megvásárlásáról kötött szerződést a gyártóval, további harmincra vonatkozó szándéknyilatkozat mellett. A híradások ugyanakkor arra emlékeztetnek, az európai gyártó korábban kétszáz A330-as kínai eladását jelezte.
Ugyanakkor a közleményekből az sem derül ki, hogy a kéthajtóművesek mely légitársaságok színeiben repülnek majd, illetve hogy milyen altípusokról van szó, vagyis hogy sikerült-e végre az Airbusnak komoly rendelést kapnia arra a Regional verzióra, amely kisebb hatótávolsággal és felszállósúllyal, de nagyobb utaskapacitással, közepes hosszúságú, de nagyon frekventált vonalak kiszolgálására készül, vagyis az európai gyártó szerint ideális megoldás lenne a kínai belső forgalom felfuttatására.
Az amerikai–európai-párbaj ugyanakkor nemcsak a polgári utasszállítók frontján zajlik: nagy győzelem az Airbus számára az amerikai haditechnikát egyébként bőven használó Dél-Korea döntése, miszerint az Airbustól vásárol négy A330 MRTT légi utántöltő és szállító repülőgépet, 1,3 milliárd dollár értékben, 2018–19-es leszállítással. A tankerek egyébként tökéletesen alkalmasak a dél-koreai légierő amerikai gépeinek feltöltésére is, ráadásul komoly szállító kapacitással is rendelkeznek.
A sajtóban ugyanakkor arról is megjelentek utalások, hogy az amerikai versenytárs erős dollárjához képest a gyengülő euró komoly előnyt jelentett a vásárlásnál, és gyaníthatóan az is fontos tényező lehetett, hogy az amerikaiak új tankere, a 767-es bázisán fejlesztett KC-46-os még nincs kész, és az első sorozatgyártású példányokat a US Air Force kapja, tehát a koreaiak jóval később juthatnának a gépekhez.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk!
Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!