Brüsszelben dönthetnek a CFR Marfa privatizációjáról

iho   ·   2013.06.24. 16:00
00

A GFR (Grup Feroviar Român) egyelőre még nem veheti át a CFR Marfát, míg nem kapja meg az Országos Versenyhivatal, vagy az Európai Bizottság engedélyét. Bogdan Chiritoiu, az Országos Versenyhivatal elnöke, vasárnap azt nyilatkozta a Realitatea TV-nek, hogy a CFR Marfa átvételéről szóló döntést Bukarestben, de lehet, hogy Brüsszelben hozzák majd meg.

Ki szállít majd árut Romániában? A Marfa...<br>(Kemsei Zoltán felvételei)

„Készül majd egy elemzés, és – ismétlem – az első dolog, amit látnunk kell, hogy ezt az esetet nálunk elemzik-e majd tovább, vagy pedig Brüsszel veszi majd át. Június 24-én egyeztetek az Európai Bizottsággal ebben a kérdésben. Lehet, hogy, hónapokig elhúzódó dolog lehet, ám a törvény lehetoséget ad arra, hogy amennyiben a technikailag a „vizsgálat” címszó alatt keresendő változatot alkalmazzuk, további fél évünk legyen a döntés meghozatalára. Ha eközben a szerződés létrejön, és maga a döntés csupán fél évvel ezt követően születik meg, ez az Országos Versenyhivatal által vállalt kockázat lesz. Úgy gondolom, hogy aki megveszi a jelenleg veszteségesen üzemelő CFR Marfát, legalább a jelenlegi vezetés lépéseit szeretné ellenőrizni, esetleg leváltani azt. Jogilag ők nem vehetik át az ellenőrzést a CFR Marfa fölött egészen addig, ameddig verseny szempontjából nem kapnak zöld utat, akár mi döntünk erről, akár Brüsszel. A CFR Marfa ügye akkor tartozhat az Országos Versenyhivatal hatáskörébe, ha az csupán egy szigorúan technikai résztől függ, illetve az üzleti forgalom számadataitól. Ugyanakkor, a Versenyhivatal akkor is átveheti az ügyet, ha úgy találja, hogy az releváns az uniós belső piacra nézve, illetve nagy mértékben átlép a román érdekeken” – mondta Chiritoiu.

Az Országos Versenyhivatal információkat kért a CFR Marfa-ügyben érdekelt három cégtől (OmniTrax, GFR, illetve a Transferoviar Grup és a  Donau-Finanz GmbH & Co KG Austria szövetsége), működésüket illetően, ám azok csak igen kevés tájékoztatást adtak.

„Valamikor tavasszal merült föl, hogy mit teszünk akkor, ha a három jelölt egyike bonyodalmakat okozna, vagy ha a privatizációs folyamatot gyorsan kellene lebonyolítani, figyelembe véve a Nemzetközi Valutaalap által megszabott határidőt. Fölmerült, hogyan járunk el, ha szóba kerül a CFR Marfa privatizációjának kérdése. Éppen ezért az összes érdekelt vállalattól kértünk adatokat, ám gondot okozott, hogy azok nem bizonyultak elegendőnek. A vállalatok képviselői azt mondták, foglalkoznak az ajánlat előkészítésével, idő- és emberhiány akadályozza a válaszadást. Annak ellenére, hogy igyekeztünk jó gazdák lenni, és – ahogy a mondás tartja – „nyáron szánkót, télen szekeret” készíteni, nem állunk elorehaladott kapcsolatban a fent említett vállalatokkal” – egészítette ki Chiritoiu.

...vagy a GFR?

Az Országos Versenyhivatal vezetője szerint eme ügy legfontosabb tényezője a piaci részesedés kérdése lehet, ugyanis a GFR által esetlegesen ellenőrzött szelet 75-80 százalék lenne. Ez gondot jelenthet, ugyanis normális esetben ez az érték nem haladhatná meg a 40 százalékot.

Jelenleg a GFR (Grup Feroviar Român) a román vasúti teherszállítási piac mintegy harmadát birtokolja, teljes egészében magántőkével üzemelő vállalat, amely egyéb, a vasúti szállításhoz kapcsolódó szolgáltatást is nyújt. A GFR flottája körülbelül 8000 vasúti kocsiból, és 260 mozdonyból áll. A vállalatnak a tavalyi év során (a Rolling Stock vállalaton belül, és a CFR Marfával karöltve) 4,5 millió euró nyeresége volt.

Forrás: fedafer.ro; fordította: Horváth Krisztián

Kapcsolódó hírek