Cargo-világ: fejlesztés vagy lemaradás

iho   ·   2019.07.25. 12:00
cim

Alapos átalakulás zajlik a légiáruszállítási iparágban, amely a bruttó globális össztermék hét százalékát mozgatja – olvasható az ABI Research technológiai tanácsadó cég tanulmányában.

Az ipari konszolidációs folyamat, a túlkapacitás és a növekvő fogyasztói elvárások rendkívül nagy nyomást gyakorolnak mind a teherszállítás partnereire, mind az áruk mozgatásának szervezőire. A tanulmány lényege az elkerülhetetlen, egész iparágra szóló átalakulás, modernizálás, digitalizálás.

Az alakuló lehetőségek között sorolja az anyag az áruszállítás folyamatának átláthatóságát, az árukat kísérő jelzőrendszert, és a fél órán belüli kézbesítést pilóta nélküli repülő eszközök (UAS) révén. A papíralapút fel kell, hogy váltsa a digitális adminisztráció. Azok a piaci szereplők, amelyek nem veszik ki részüket ezekből a változásokból, csökkenő profitra, partnerek és megrendelők elvesztésére kell, hogy számítsanak, figyelmeztet a tanulmány.

Az ABI Research 2018 és 2024 között az összetett évi növekedési ráta (CAGR) tizenhét százalékos, a bevételek huszonöt százalékos emelkedésére számít. Mindeközben korábbi idei jelentések inkább a globális légi áruszállítás stagnálásáról szóltak, különös tekintettel a kínai export csökkenésére, és a különféle politikai feszültségek, kereskedelmi konfliktusok sem tették optimistává ezeket a prognózisokat.

Európa legnagyobb légi áruszállítási csomópontja egyébként Frankfurt, 2017-ben itt 2,2 millió tonnányi légiárut mozgattak, egyben az Air Cargo World szerint a légikikötő élharcosa a különféle digitalizálási fejlesztéseknek, miközben folyamatosan bővítik a cargo-gépek számára az állóhelyeket.

A légi teherszállítás földi kapacitásait ugyanakkor sokfelé intenzíven bővítik, például, noha az elmúlt években túl sok információt nem hallottunk róla, de a budapesti repülőtéren is megkezdődött a Cargo City építése, aminek szükségességét egyébként a tavalyi 150 ezer tonnás rekord teherforgalom is igazolja.

És egy másik érdekes hír is ide kívánkozik: júniusban kínai delegáció érkezett Horvátországba, közelebbről Eszékre, ahol a repülőtér bővítését tervezik egy kifejezetten teherszállítási-logisztikai központ építésével, kínai beruházásban. Amit a horvátok fel tudnak ajánlani, az a szükséges, állami kezelésben lévő terület, ami viszont kérdés, hogy a viszonylag közel eső Belgrád nem szipkázza-e el a beruházást.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.