Csúcstechnológia a berlini légtérben

iho/repülés   ·   2024.05.03. 15:00
Airbus PioneerLab

A mentődrónoktól a világ legnagyobb utasszállítójáig – repülőgépek széles skálája a júniusi berlini légikiállításon. De lesz Zero G is! 

Legyen szó a Lilium eVTOL (elektromos meghajtású, függőleges fel- és leszálló repülőgép) legújabb prototípusáról, a Do328 Upliftről, mint a klímabarát repülési technológiák repülő tesztberendezéséről, vagy a világ legnagyobb utasszállító repülőgépéről – az ILA Berlin, a repülőgépgyártás és űrtechnika szakmai kiállítása június 5. és 9. között mindezt bemutatja. Azt már most tudni, hogy a repülési bemutatók aránya nőni fog az előző, 2022-es kiállításhoz képest: naponta négy, egyenként félórás slotot terveznek a szervezők, ezek illeszkednek a szomszédos reptér, Berlin Brandenburg (BER) folyamatos repülési műveleteihez. Az idei ILA mondanivalója egyébként a következő három alapelv köré formálódik: innováció, új technológia és a fenntarthatóság.

 

  • A polgári és katonai repülés teljes skálája
  • Repülési bemutatók hosszabb repülési idővel
  • Újdonságok az ILA-n: Do328 Uplift, Emirates A380, Lilium Jet, Airbus PioneerLab, F-35 Flying Display, „Grille”, A29-Super Tucano, A310 ZeroG Flying Display
Légibemutatók

A változtatható szárnynyilazású Tornadók első felszállásának ötvenedik évfordulója alkalmából az Airbus és a Luftwaffe különleges festéssel látta el a 4392 oldalszámú, a bücheli légibázison állomásozó kétszemélyes, két hajtóműves elfogó vadászt. Az évfordulós vadászrepülőt hivatalosan az idei air show-n mutatják be a nagyközönségnek. A Panavia Tornado programot követő európai fejlesztési együttműködés következő állomása az Eurofighter Typhoon projekt – a légibemutatók keretében a világ legjobb vadászbombázói között számon tartott Eurofighterek is megremegtetik Berlin egét, a német légierő ugyancsak a bücheli bázisról felszálló F-35-öseiről nem is beszélve. Látványos epizódnak ígérkezik az Eurofighterből, Tornadóból és egy A330 MRTT légi utántöltő repülőgépből álló show, a számos egyéb bemutatóról nem is beszélve.

Statikus bemutatók

Az Emirates, a világ legnagyobb A380-as üzemeltetője négyosztályos konfigurációban mutatja be A380-asát az ILA Berlin-en a vásár mind az öt napján. Szintén látható lesz az Airbus A321XLR – az egyfolyosós A320neo repülőgépcsalád legújabb tagja. Az A321XLR hatótávolsága akár 8700 kilométer is lehet, ami egy 11 órás non-stop repülésnek felel meg, például Londonból Vancouverbe. Az előző generációs repülőgépekhez képest az ülésekre vetítve harminc százalékkal alacsonyabb üzemanyag-fogyasztásával, valamint mérsékeltebb nitrogén-oxid kibocsátásáva az A321XLR a fenntartható repüléshez is jelentősen hozzájárul. Az Airbus Helicopters a PioneerLab-ot, új, a H145-ös platformon alapuló, kétmotoros forgószárnyasát mutatja be. A típus az Airbus FlightLabs programjának keretében olyan technológiákra összpontosít, amelyek csökkentik a helikopterek üzemanyag-fogyasztását, növelik a repülés autonómiáját, és integrálják szerkezetükbe a bioalapú és újrafelhasználható anyagokat.

Újdonság a katonai repülés területén a kritikus helyzetekben bevethető mentődrón, a Grille. Az Avilus Grille (9X-01-es modell) a közelmúltban a német fegyveres erők evakuációs bemutatójának keretében bizonyította képességeit: megtalálja a sérülteket még a nehezen megközelíthető területeken is, meghatározza a leszállási zónát, és elsősegélyt nyújt.

Először lesz jelen Berlinben az Embraer. A brazil repülőgépgyártó az A29 Super Tucanót hozza el a német fővárosba – a többfeladatú katonai felderítő és könnyű támadó repülőgépet már 16 ország rendszeresítette légierejében, néhány éve Magyarország is fontolgatta beszerzésüket, kiképzési célokra.

Space

Az ILA Berlin Európa legnagyobb űripari kiállítása is egyben – így az űrutazás témája sem hiányozhat a statikus bemutatókból: a hétvégi közönségnapok különleges színfoltja az A310 Air Zero G lesz. A francia Novespace különleges repülőgépét a Német Űrügynökség használja – az Air Zero G előélete izgalmas, hiszen 1989-ben hagyta el az Airbus gyártósorát. Két évig a már megszűnt kelet-német Interflug légitársaság üzemeltette, majd a német kormány birtokába került. Felújították, és Konrad Adenauer néven egy ideig kormánygépként használták. A bordeaux-I Novespace 2014-ben vásárolta meg a repülőgépet Airbus A300 Zero-G-je helyére. Az A310-essel is a súlytalanság állapotát kutatják, a repülőgépet 2015 májusában használták először  tudományos célokra. A pilóták speciális manővert hajtanak végre: meredeken felfelé ívelő pályára állítják a repülőgépet, majd „zuhanásba” mennek át, az esés során a súlytalanság állapota körülbelül 22 másodpercig érvényesül.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek