Deutschlandticket: több az ingázó, emelkedett a hétvégi utazási kedv
Idestova négy hónap telt el azóta, hogy április 3-án bevezették 49 eurós Deutschlandtickettet. Egy elemzésből kiderült, hogy az átalánydíjas bérletkonstrukció eddig hogyan befolyásolta a németországi mobilitást. (Kedvezően.)
A 49 eurós jegy a tavaly nyáron megjelent kilenc eurós jegy sikere nyomán érkezett a piacra; utóbbiból annak idején 52 milliót adtak el. Elődjéhez hasonlóan a Deutschlandticket is az energiaárak megugrásából fakadó lakossági anyagi terheket kívánja enyhíteni, és a személygépkocsikkal szemben a közösségi közlekedés használatára ösztönöz. Úgy tűnik, nem hiábavalók az erőfeszítések, legalábbis ez derül ki az O2 Telefónica mobilttelefon-szolgáltató anonimizált, az összesített mobiltelefon-forgalmazási adatokat górcső alá vevő elemzéséből. Az értékelésnél a Covid előtti utolsó békeév, vagyis 2019, illetve a 2022-es kilenceurós jegy adatai szolgáltak bázisul, továbbá a harminc kilométernél hosszabb utazásokat vették figyelembe.
Áprilisban, az új bérlet megjenésekor Németországban átlagosan napi 1,56 millió vasúti utazás zajlott, lényegesen kevesebb, mint a járvány előtti esztendőben. Ez a szám azonban a járvány előtti átlagosan 1,77 millióról a Deutschlandticket bevezetése óta 1,94 millióra emelkedett. A regionális és elővárosi vonatokon, valamint az egyéb helyi tömegközlekedési eszközökön érvényes jegy rendszeresítése óta 27,5 százalékkal nőtt a hétköznapi, nagyobb távolságú hivatásforgalmi utazások száma. Ezzel párhuzamosan 2019 júniusához képest 11,8 százalékkal csökkent az autóval megtett ingázások száma, méghozzá annak ellenére, hogy 2023-ban összességében nőtt az autóforgalom az előző évekhez képest. Ez arra utal, hogy az új jegytípus valóban arra ösztönzi a német ingázókat, hogy hagyják otthon az autójukat.
Jelentősen megnőtt a hétvégi utazások száma is. A péntek délelőtt különösen népszerű indulási időnek bizonyult, hiszen a korábbiaknál több mint hetven százalékkal több utas indul útnak ebben a napszakban azzal a céllal, hogy a hétvégét ne a lakóhelyükön, hanem egy másik településen töltsék. Ezt a tendenciát 2022-ben, a kilenc eurós jegynél is meg lehetett figyelni.
A vasúti utasok számának növekedése ellenére azonban a Deutschlandticket sikere nem mérhető a kilenc eurós jegyéhez: utóbbi bevezetésével a napi vonatutak száma átlagosan 27,1 százalékkal nőtt 2019 júniusához képest. Összehasonlításképpen a Deutschlandticket 11,2 százalékkal növelte a németországi vonatutak számát ugyanebben az időszakban.
A havi 49 eurós Deutschlandtickett rugalmas előfizetéssel kapható, hiszen bármikor lemondható. A konstrukció csak a másodosztályú utazásokra érvényes, ideértve a regionális és az elővárosi vonatokat, valamint a helyi tömegközlekedést. A német szakminisztérium előírásainak való megfelelés érdekében a Deutschlandticket digitálisan, applikáción vagy chipkártyán keresztül érhető el. Azok a közlekedési társaságok, amelyeknek jelenleg nincs meg a szükséges digitális infrastruktúrájuk, átmenetileg QR-kóddal ellátott, digitálisan ellenőrzött papírjegyet állíthatnak ki, ám még ez év december 31-e előtt át kell állniuk a digitális jegyértékesítésre.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!