Drónveszély sérültekkel, drónelhárítás infrával
Hirtelen elkerülő manőverre kényszerült egy feltehetően távirányított, ember nélküli légijármű miatt egy utasszállító Toronto légterében, és ennek következtében ketten megsérültek a fedélzeten. Az Aviation Herald repülésbiztonsági portál összefoglalója szerint a Porter Airlines C-GLQL lajstromjelű, de Havilland Dash 8-400-asa (egykor a Malév által is használt légcsavaros-gázturbinás típus) a kanadai nagyvárosban működő Toronto City repterét közelítette, fedélzetén 54 utassal és négyfőnyi személyzettel, amikor 9000 láb magasságban a pilóták egy 5–8 láb nagyságú (körülbelül 1,5–2,5 méteres), ember nélküli légi járművet észleltek közvetlenül előttük. A 230 csomós sebességgel és 1500 lábbal süllyedő gépet a pilóták kitérő manőverre kényszerítették, erősen lenyomták az orrát, hogy elkerüljék a másik tárggyal az ütközést.
A másodpercek alatt végrehajtott váratlan kormánymozdulat a jelek szerint még talpon találta a gépen dolgozó két utaskísérőt, egyikük a kabin tetejébe ütötte be a fejét, a másik a konyha oldalának esett, és a karja is megsérült, ahogy megpróbálta kitámasztani magát. A további eseménymentes megközelítés majd leszállás után mindkettőjüket kórházba vitték. A gép egyelőre nem repülhet, fel kell mérni, hogy a kitérő manőver közben elszenvedett erős negatív túlterhelés nem károsította-e az utasszállító szerkezetét.
A kanadai közlekedésbiztonsági szervezet jelentéséből nem derül ki, milyen jellegű volt a gép elé került szerkezet, nem említi, hogy szárnyai voltak-e vagy valamiféle ballonról lehetett szó, bár a hírhez hozzászólók szerint azt távolabbról is fel lehetett volna fedeznie a pilótáknak. Viszont azt is megerősítették, hogy megfelelően elhelyezett antenna birtokában igenis lehetséges, hogy egy drónt akár háromezer méter körüli magasságon is repültessenek. Toronto City Airport környéke tele van erre erősen alkalmas magasépületekkel.
Ha bebizonyosodik, hogy egy távolról irányított, ember nélküli légi járművel való veszélyes közelség okozta a balesetet, ez lesz talán az első eset, amikor ez a típusú incidens sérüléseket is okoz. Ebben az esetben feltehetően még intenzívebbé válnak az erőfeszítések a drónveszély elhárítására. Mint ismeretes, a jogi-törvényi kereteket az FAA már megszabta, a probléma azokkal lehet, akik a magassági határokat és a többi korlátozást nem tartják be.
Mint erről már korábban is beszámoltunk, a kamerával felszerelt szerkezeteket sokszor épp közforgalmi repülőterek környékén, azok tiltott övezetében szokták egyesek „bevetni”, hogy a közelítő gépekről, a légikikötő forgalmáról pompás felvételeket készítsenek, ahogy ez Isztambulban is történt, a repülővilág legnagyobb felháborodására.
Miután az elmúlt években például New Yorkban, a Kennedy repülőtér légterében, de más nagyvárosokban is számos drón került veszélyes közelségbe nagygépekhez, az FAA megkezdte a kísérleteket a repterek drónvédelmét célzó rendszerekkel. Korábban a JFK környékén egy az FBI partnerségében kiépített drónelhárító állomást teszteltek, amelynek működéséről nem számoltak be részletesen a hatóságok. A most Denver repülőterén kipróbált rendszer pedig meglehetősen összetett érzékelő szisztémával működik, radarral is pásztázzák a légteret, ugyancsak detektálják a drónok irányítására szolgáló rádió-frekvenciákat, és egy optikai érzékelő is figyel.
Kész észlelő és a drónokat meg is semmisítő rendszerrel állt elő az izraeli Elbit Systems, amely nem csak repülőterek, hanem mindenféle más „nagy értékű objektumok”, az infrastruktúra elemei védelmére készült föl a maga berendezéseivel. A drónokat detektáló rész mellett, amely többek közt infra érzékelővel működik, a hálózathoz tartozik a közeledő, ember nélküli jármű irányítását szolgáló rádiójelek detektálása és megzavarása. A drón érzékelése és megbénítása a védendő objektum teljes 360 fokos légterében megoldható.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!