Dubai Air Show: csendes zárás, fontos tanulságok

iho/repülés   ·   2021.11.19. 09:00
dubai2021

Megint a diszkontok a legfőbb megrendelők. Airbus siker, a Boeing most kellene, hogy elhatározza az új típusát. Átadások átütemezése és az „új arrogancia”.  A Qatar lesz az új Boeing teherszállító kibocsájtója?

A szalon negyedik napján gyakorlatilag semmi igazán nagyívű és fontos kötés nem történt, ami sokak számára egyfajta csalódást jelentett, a kevésbé elfogultak viszont úgy értékelik, hogy a pandémia betörése óta első nagy nemzetközi találkozó igenis hozta azt, amit a hatalmas visszaesés közepette és után el lehetett várni. Természetesen az Airbus a leginkább elégedett, 269 fixre szerződött és 139 szándéknyilatkozatban lekötött géppel.

(fotók: Airbus)

Ugyancsak érdekesek a szalon tanulságai a fontos résztvevők részéről, például az Air Lease főnöke, Steven Udvar-Hazy egy a szalonon tartott fórumon a Boeing címére intézett fontos figyelmeztetést: a show-n kötött üzletek fényében az amerikaiak el kellene végre, hogy határozzák magukat az A321neo versenytársa, a 737 és a 787 közötti nagyságú, „piacközépre” szánt, sokak által 797-esként emlegetett konstrukció kifejlesztésére. A lízingcég vezérigazgatója szerint ugyanis mire a Boeing kijön a géppel, addigra akár háromezernyi A321neo teríti be a piacot.

Az Aviation Week alapos elemzése feltűnőnek tartja, hogy épp az elmúlt évek legnagyobb vevői, az Öböl-menti óriás társaságok épp itt, Dubaiban nem rendeltek egyetlen új utasszállítót sem, az Emirates is csak két 777-es tehergépet, de az Etihad és a Qatar semmit nem vásárolt. Viszont a nagy megrendelések, lekötések egyértelműen a diszkontokhoz kötődnek, nyilván azok a gépek is többségükben az ultra low-cost társaságokhoz jutnak majd, amelyeket a lízingcégek szereznek be.

Érdekes momentum, hogy több társaság a szalont olyan tárgyalásokra próbálta kihasználni, amelyek éppenséggel a már létező megrendelések átalakításáról, a leszállítások átütemezéséről szóltak, mivel ezek a cégek még mindig a válság kínjait élik és a túlkapacitás a gondjuk, nem az új gépek beszerzése. Ezeken a tárgyalásokon az Airbus képviselői - az egyik lízingcég, a DAE Capital elnök-vezérigazgatója, Firoz Tarapore szerint - egyszerűen ragaszkodtak a szerződéshez, miközben a Boeing sokkal rugalmasabb. Sőt, a cikk egyfajta „új arroganciát” említ, ezt azonban az Airbus kereskedelmi főnöke, Christian Scherer kereken tagadja, sőt, állítja, hogy a partnerek többsége inkább amiatt frusztrál, mert a gyártó nem tud elég közeli átadási időpontokat felajánlani.

Tény, hogy az európaiak a gyártás beerősítéséről beszéltek a szalonon, miközben az elemzés is arra jutott, hogy a Boeing számára Dubajban jutott keskenytörzsű megrendelések alacsony száma (72) megint csak arra késztetheti az amerikaiakt, hogy indítsák be a 797-es programot.

(fotó: Qatar Airways)

Azért volt egy érdekes bejelentés az utolsó napon is: a Qatar-főnök Akbar Al Baker elmondta, „nagyon jó ajánlatot” kapott szélestörzsű teherszállítókra az amerikai gyártótól, amit mindenki úgy fordított le, hogy az ő társasága lesz az új 777-es sorozat freighter-változatának kibocsájtója. Egy apróság még hiányzik ehhez, az, hogy a Boeing végre hivatalosan is bejelentse a 777XF programját. A Qatar szándéka azért apró szúrás az Airbus számára, amely épp a dubaji szalonon kapta meg a maga új szélestörzsű teherszállítójára, az A350F-re az első megrendelést.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.