E-útdíj, első nap: az érintetteknek nem volt siker

iho   ·   2013.07.02. 08:24

A HU-GO elektronikus útdíjszedési rendszer az első 16 óra működési tapasztalatai alapján képes arra, hogy megfeleljen az Európai Unió irányelveinek, és bevételeivel segítheti a hazai közúthálózat fejlesztését – nyilatkozta az e-útdíj projekt szóvivője, ezzel szemben a teggnapi leállás és a határátkelőknél tapasztalt torlódások mellett további zavarokról és problémákról közöl összefoglalót a Világgazdaság.

Hiába szerelték be a fedélzeti egységeket (OBU – on the board unit) a Bautrans Kft. járműveibe, a társaság egyelőre kénytelen viszonylati jegyekkel megfizetni az úthasználat díját, mivel nem sikerült megvalósítani az ÁAK rendszereivel való összeköttetést – mondta el a lap érdeklődésére Papp Zoltán, a társaság ügyvezető igazgatója. A cég ezért pénteken és még vasárnap éjjel is több százezer forintért vásárolt úthasználati jogosultságot a hétfői napra, mint kiderült, részben feleslegesen, hiszen hajnalban és délelőtt órákig nem működött az e-útdíj rendszer, így fizetni sem kellett.

Rábóczki Péter, a Sió-Trans Kft. ügyvezetője szerint a Magyarországon tartózkodó kocsik többsége áll. „Interneten regisztráltunk, és úgynevezett bevallási közreműködőn keresztül fizetnénk, ha lenne szerződésünk. De még nincs. Pedig ugyanazzal a céggel írnánk alá, amelyik már hat éve a műholdas nyomkövetést is végzi. Az általuk megadott adatok alapján fizetnénk az autópálya kezelőnek” – tájékoztatott a vezető.

A fenti példák is mutatják: nem volt zökkenőmentes az elektronikus útdíj első napja, – hangzik a Világgazdaság összefoglalója. A rendszert a tervezett időpontban, ám előzetes tesztidőszak nélkül indították el, ám a reggeli órákban kétszer is több órára leállították túlterhelés miatt. A kora délutáni órákban már stabilan működött az e-útdíjfizetés kiszolgáló rendszere – tudtuk meg Kruchina Vincétől, az e-útdíj kommunikációs koordinátorától. Az biztosított, hogy a fuvarozók valamilyen módon teljesíthessék a fizetési kötelezettségüket – tette hozzá a kommunikációs koordinátor. A szakember hangsúlyozta, hogy elsődlegesen nem az a fő cél, hogy bírságoljanak, illetve elmondása szerint a torlódásokban szerepet játszhatott a hétvégi kamionstop feloldása is.

Az informatikai rendszer helyreállítása után továbbra is kérdéses, hoz-e áremelést a gyorsforgalmi úton kilométerenként 50–108, főúton 21–68 forintos terhet jelentő útdíj. A CBA nem tartja indokoltnak a drágítást, mert ugyan az útdíj valóban növeli a szállítói költségeket, de például az egy évvel ezelőttihez képest jelentősen olcsóbb az üzemanyag – mondta el a Világgazdaságnak Fodor Attila , a hálózat kommunikációs igazgatója, hozzátéve: arról sem szabad megfeledkezni, hogy a hitelkamatok folyamatosan csökkennek, ami megkönnyíti a fuvarozó vállalatok finanszírozhatóságát. A CBA ebből fakadóan nem fog fogyasztói árat emelni.

A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) ugyanakkor azt javasolta a tagvállalatoknak, hogy a költségnövekedést hárítsák át a megrendelőkre, különben tönkre fognak menni. Így tehát nem váratlan, hogy a Waberer's csoport úgy tájékoztatta ügyfeleit, hogy az útdíjfizetésből fakadó extra költségeit át fogja hárítani – jelentette ki Karmos Gábor, az egyesület főtitkára.

Az MKFE valamint a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete, a NiT Hungary számításai szerint a belföldi árufuvarozás önköltsége 25-30 százalékkal emelkedik, ami az amúgy is tőkehiányos vállalkozások többségének ellehetetlenülését eredményezi. A helyzetet súlyosbítja, hogy az útdíjat előre, a fuvarozás megkezdése előtt kell fizetni, az ellenérték viszont csak 30-60, sok esetben 90 nap elteltével érkezik meg.

Az élelmiszer-kereskedelmi láncok egybehangzóan úgy tájékoztatták a lapot, hogy elsősorban azok a cégek jelezték beszállítói áremelési igényüket, amelyek nagy terjedelmű, de kis értékű termékkel foglalkoznak. Így például – emelte ki Kujbus Tibor, a Reál-hálózat vezetője – a sör és az ásványvíz van a lista elején. Egy másfél literes ásványvíz esetében palackonként 2 forint áremelési szándékról kapott jelzést a Reál, ami az igazgató szerint árréssel és adókkal együtt már 4-5 forintos fogyasztóiár-emelkedést fog eredményezni.

Az útdíj miatt a kórházak kiadásai is emelkednek: többet kell fizetniük minden olyan termékért és szolgáltatásért, amelyet nagy mennyiségben használnak. Így többek között az élelmiszerekért, a fogyóanyagokért, a palackos gázért és oxigénért, a szennyes ruha el- és visszaszállításáért, a veszélyes hulladék elszállításáért. Az útdíjjal érintett cégek közül már többen is tájékoztatták erről az egészségügyi intézményeket, amelyek semmilyen kompenzációban nem részesülnek a megnövekedett kiadások ellentételezésére.

„Nagy problémát jelent számunkra, hogy a korábbi nyilatkozatokkal ellentétben az útdíjfizetést szabályozó végrehajtási rendeletből kikerült az élőállat-szállítás mentessége. Emiatt arra számítunk, hogy a baromfi kilója 5–10 forinttal drágulni fog” – nyilatkozta Csorbai Attila, a Baromfi Terméktanács elnöke. Hozzátette: „már hónapokkal ezelőtt végeztünk számításokat, e szerint a rendszer 2,5–3 milliárd forint többletterhet ró a baromfiiparra. Ezt a számítást több minisztériumnak is elküldtük, de választ nem kaptunk”.

Kapcsolódó hírek