Egy évszázad gumikeréken

iho   ·   2015.02.27. 18:45
00kicsi

Az első járat az Andrássy úton indult el, 1915. március 1-jén a Városligettől a mai Bajcsy-Zsilinszky útig. Bár az első világháború és az utána következő üzemanyaghiány megtörte a kezdeti lendületet, végül 1921-től máig számítva folyamatos a buszközlekedés a fővárosban.

A legrégebbi...<br>(forrás: A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada, Budapest 1987)

A külföldről behozott kocsik után lassan beindult a hazai buszgyártás is, a második világháború előtt a Mávag jeleskedett, elég a csőrös és a Harcsa buszokat emlegetni. A trambuszok 1939-ben jelentek meg, belépett gyártóként, szállítóként a Rába is. Az Ikarust az Uhry testvérek karosszériagyárának utódjaként 1951-től üdvözölhettük a budapesti buszközlekedésben. A csuklós busz először – házi gyártásban – 1960-ban jelent meg, később az Ikarus széria 180-asai váltották fel. A mátyásföldi gyár egészen a kilencvenes évekig volt egyeduralkodó, akadt néhány év, amikor a BKV színeiben kizárólag Ikarus 260-asok és 280-asok futottak.

...és a legújabb<br>(fotó: MTI/Ilyés Tibor)

A rendszerváltást követően az ezerfelé szabdalt Ikarus kiszállt a szállítók közül, ellenben Európa nagy gyártói egyre-másra jelentkeznek a BKV, vagy a BKK alvállalkozóinak járműflottájában. Ma már ott tartunk, hogy Mercedesek, Volvók, MAN-ek, Van Hoolok határozzák meg a járműállományt, és igen: PKD-változatban az Ikarus is visszatért.

A BKV az évfordulón, március 1-jén, vasárnap nagyszabású buszparádéval készül, reggel kilenc órától a Hősök terén várnak minden érdeklődőt.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.