Egy másik ekranoplan-terv: száguldás föld, víz és jég fölött
A régi koncepció egy újabb kiadása. ezalkalommal érdekes módon Dél-Afrikában, az orosz nagykövetség által szervezett kiállításon figyeltek fel egy makettra, amely ismét a légpárnahatás révén működő, a víztől vagy egyenletes talajtól csak egy-öt méter magasan száguldó ekranoplan terveinek lenne a megvalósulása, ez a szerkezet az ismertető szerint 450 kilométeres óránkénti utazósebességgel száz utas szállítására lenne képes. Korábbi híradások már említették a gépet, a hatótávolságot 5000 kilométerben jelölték meg, és Kína is erősen érdeklődik iránta.
Az A-050 jelzésű szerkezet neve Csajka, azaz Sirály, ez egyébként a néhány példányban mai is repülő Berijev Be-12-es típusneve is volt, innen és az orr-rész hasonló, lépcsős kialakításából lehet arra következtetni, hogy a gyártó ugyancsak a Berijev lenne, amelynek ma is készülnek modernebb jet-amfíbiái. Az A-050-es vegyes meghajtású lenne: a törzs fölött, nem sokkal a pilótafülke mögött, két légcsavaros gázturbina látható, a fülke ablakai alatt pedig sugárhajtóművek vannak elhelyezve, amelyek induláskor, gyorsításkor segítenének, utóbiak azonosak a Szu-25-ösben használt R-195 hajtóművel, az az Il-114-eshez fejlesztett légcsavaros gázturbinák működnének útvonalon.
Évtizedekkel korábban ezen a konstrukciós alapelven több prototípussal is kísérleteztek, a legnagyobb, Luny nevű, Kaszpi-tengeri Szörny becenevű, MK-160-as jelzésű szerkezet nyolc hajtóművel „repült” és robotrepülőgépek alkották a fegyverzetét, volt két kisebb, légcsavaros-gázturbinás típus is, de végül egyiket sem rendszeresítették.
Viszont az elmúlt években is tapasztalható volt, mennyire izgatja a mai orosz tervezők fantáziáját ez a fajta (légi)jármű. A tavalyelőtti moszkvai szalonon az MK-160-as makettje szerepelt, szép sárgára festve, polgári járműként, így természetesen a robotrepülőgépek indítására szolgáló vetőcsövek nem voltak rajta, egyébként viszont szinte mindenben megfelelt a katonai elődjének. Néhány évvel korábban Orion-20 néven adtak közre számítógépes grafikát egy csinos kéthajtóműves, légcsavaros-gázturbinás szerkezetről, ebből már épült is egy példány, de ezt a gépet tesztelés közben baleset érte.
Idén januárban pedig egy radikálisan átalakított forma szélcsatorna-kísérleteiről számoltak be az oroszok, a hatalmas lapos ikertörzsek standard konténerekben 500 tonna(!) teher szállítását tennék lehetővé; hogy ez a tervezés hol tart, arról azóta nemigen szivárogtak ki hírek.
Az A-050 koncepciója leginkább a szárnyfelületek formájában tér el a többitől. Nem hagyományos a farokrész kiképzése sem: függőleges, némiképp kifelé dőlő ikervezérsík segítené az iránytartást a tetejükön lévő vízszintes vezérsíkkal, de ami a legérdekesebb, az egy felső szárny, amely íves idomokkal kapcsolódna egy alsó szárnyhoz, vagyis tulajdonképp ez a jószág lenne, ha megépül, a világ legnagyobb kétfedelese. Egyébként érdekes, hogy ezzel rokon szárnykiképzést éppenséggel a nagy, szeretett, hagyományos biplán, az An-2-es új, kompozit-építésű, gázturbinás változatán láthattunk az idei MAKS kiállítási részén. A hordfelület így nyilvánvalóan megnövekszik, talán azért is, hogy a gép a hullámosabb vízfelület, vagy a töredezett jégmezők felett is, a régebbi ekranoplanoknál magasabban legyen képes biztonságosan és egyenletesen repülni-robogni.
A gép elméletileg polgári célokra épülne, ugyanakkor nehéz elképzelni, hogy ha beválik, ne használná az orosz hadsereg is. Amint korábban is jeleztük, az ilyen jármű koncepciója például az orosz vezetés ama törekvéseivel esik egybe, hogy sokkal intenzívebben aknázzák ki az északi vidékeket, a végtelen tundrát, sőt, hogy Oroszország hatalmát kiterjesszék bőven a sarkkör fölé, különös tekintettel az ott található erőforrásokra. Ebben civil és katonai téren is megfelelő eszköz lehet az ekranoplan, akár messzire előretolt bázisok, akár ugyancsak messzi északi olaj- és földgázmezők ellátása révén.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!