Egyáltalán nem biztos, hogy jönnek Budapestre használt frankfurti villamosok

iho/vasút   ·   2021.06.25. 12:00
frankfurt_rwagen_vili

A járművekre ugyanis még szüksége van a helyi közlekedési vállalatnak.

A Verkehrsgesellschaft Frankfurt am Main (VGF) ugyanis az Alstomtól rendelt új járműveket, ám a T-Wagenek szállítása egyelőre késik. Ezért a Majna-parti városban „R” típusnak nevezett járművekre még szükség van, és azt ugyan elismerik a németek, hogy tárgyalások folynak a budapesti vezetéssel a villamosok megvásárlásáról, de üzletkötésről egyelőre szó sincs.

Ugyanakkor nem tagadható, hogy a Budapest által megvásárolni szorgalmazott villamosok 2,35 méter szélesek, és 27 méter hosszúak, vagyis méreteik alapján valóban alkalmasak az ipari csuklósok leváltására. Az ICS-k hasonló paraméterei: 2,3, illetve 26,9 méter. A 37 tonnás, Düwag/Siemens konstrukciójú frankfurterek azonban három tonnával nehezebbek a Ganzoknál, illetve ugyanúgy csak három forgóvázon futnak, mint a 34 méteres rövid CAF-ok.

És ha már CAF, egyelőre az opcióban szereplő további 51 baszk sem jön, a főváros ugyanis nem hívta le a kontingenst, de a felek közötti megállapodás értelmében ezt 2022. május 17-éig még megteheti. Ahogy a fővárosháza tartja, az új villamosok lehívására akár uniós forrás, akár visszatérítendő EIB támogatás is igénybe vehető, mindkét változathoz azonban kormányjóváhagyás szükséges, amelyet a főváros eddig nem kapott meg, viszont a villamos járműpark állapota mielőbbi beavatkozást igényel

Éppen ezért merült fel, hogy újra Németországból vásárolnak használt villamosokat, ezúttal nem Hannoverből, hanem Frankfurtból, ahol a járműcsereprogram keretében az Alstomtól szereznek be új villamosokat, 45-öt. A BKV éppen ezért, és hosszas piackutatás után tervezi azt, hogy a felszabaduló, 25–30 éves szerelvényekből (R-Wagenek) vásárol harmincötöt, ehhez kérték a fővárosi önkormányzat jóváhagyását. Karácsony Gergely a rendkívüli jogrend adta lehetőséggel élve egy személyben elfogadta a javaslatot. A Düwag/Siemensek a 47-es és a 49-es viszonylaton dolgozó Ganz ipari csuklósokat váltanák. A Frankfurti Közlekedési Vállalat, a VGF 7 milliárd 700 millió forintért kínálta fel a villamosokat, a BKV-nál azonban abban bíznak a testvárvárosi kapcsolatokra tekintettel (is), olcsóbban vehetik meg a járműveket.

Már, ha egyáltalán megvehetik. Persze, valószínűleg ennek nem lesz a német fél részéről akadálya, de momentán szó sincs üzletről: a VGF honlapján megjelentek szerint egyelőre nem döntöttek a járművek eladásáról. A megvásárolt Alstomok ugyanis egyelőre késnek, így sem az eladás ideje, sem a vételár nem ismert, valójában.

(Nyítóképünkön a frankfurti R-Wagenek egyike, melyekből harmincötöt szerezne be használtan Budapest. Kép forrása: Wikipedia)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Városi vasút

Életnagyságú Lego-villamos Budapesten!

iho/vasút   ·   2024.11.21. 08:30

Bár a színes kockákból épült Lego Vilin nem lehet utazni, vidám megjelenésével rendkívüli látványt nyújt. A világszinten is egyedülállónak számító építményt a Deák Ferenc téren lehet megcsodálni az adventi időszakban.