Egyesült Államok, Németország: segítség a légiközlekedésnek
Az Államokban mégsem kell a belföldi utasokat tesztelni. Pénz Berlintől is reptereknek és az irányító szolgálatnak, amelyek nélkül a légitársaságok sem boldogulnának.
Az akkor még csak megválasztott új amerikai elnök, Joe Biden decemberben jelentette be a felálló adminisztráció feladataként az 1,9 billió dolláros – csak hogy lássuk, hány nulla: 1 900 000 000 000; a szerk. – harmadik gazdaságösztönző csomag végrehajtását, ennek részeként a törvényhozás szakbizottsága most jóváhagyta a légitársaságoknak nyújtandó 14 milliárdot és egymilliárdot a kapcsolódó ágazatoknak.
Becslések szerint ezekkel az összegekkel szeptemberig 30 ezer álláshely tartható meg, amelyek amúgy elvesznének addig.
Az American a második támogatási hullám révén tudta korábban visszahívni az októberben kényszerszabadságra küldött alkalmazottakat, remény szerint hasonló hatása lesz a harmadiknak is.
Egy másik szakbizottság döntése értelmében az amerikai repülőterek nyolcmilliárdnyi támogatáshoz juthatnak, a repülőgépgyártó szektor megsegítésére hárommilliárd fordítható.
A másik fontos döntés: a Fehér Ház a légitársaságok kérésére lemondott arról a tervről, hogy valamennyi légiutast kötelező módon leteszteljenek a repülőtereken – a mostani határozat szerint a belföldi járatok utasainak ez nem lesz kötelező. Az adminisztráció döntését azonnal megerősítette a járvány elleni védekezéssel és a prevencióval foglalkozó hatóság is.
Ennek jelentősége óriási, mint erről többször írtunk:
a világban mindenütt a belföldi hálózatok tartják igazából életben a légiközlekedést – már ahol van számottevő belföldi hálózat.
Európa a maga sok kisebb országával, sűrű és koordinálatlan zárlataival ezért került súlyos hátrányba például az Egyesült Államokhoz, Oroszországhoz vagy Kínához képest. Ha viszont az Egyesült Államok belföldi utasaira is vonatkoznának a kötelező tesztelések, az újabb visszaesést okozna a forgalomban, mint ahogy a járvány harmadik hulláma ezt valamilyen mértékben úgyis valószínűvé teszi.
A német kormány tervei szerint 900 millió euró, vagyis 1,1 milliárd dollár támogatást kapnak a korábbi, főképp a légitársaságoknak nyújtott pénzek mellett a német repülőterek.
Berlin-Brandenburg, Köln-Bonn és München hitelek, segélyek és részvényvásárlások formájában több, mint négyszázmillió eurót kap, további 200 millióban osztozik tizenkét más repülőtér, köztük Frankfurt.
300 millió eurós tőkeinjekciót kap, részesedés fejében, a légiforgalmi irányító szolgálat, a DFS Deutsche Flugsicherung GmbH.
Ezek a lépések azért is fontosak, mert az amerikaiakéhoz hasonlóan érintik a légiközlekedés háttérágazatait is, amelyek nélkül a légitársaságok sem boldogulnának. Amint beszámoltunk róla, a repülőterek nemzetközi szervezetének európai tagozata épp a napokban adott ki kemény hangú nyilatkozatot annak kapcsán, hogy a kontinens légikikötői a globális átlagnál jóval nagyobb veszteségeket szenvedtek el, és állami támogatás nélkül nem tudják a kapacitásaikat visszatornázni akkor sem, ha majd a járvány levonulásával szüksége lesz a nagyobb teljesítményre.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!